Högtidsföreläsningar med energi
2014-09-19Fyra professorer. Alla från vitt skilda områden. Men ändå med en del gemensamma beröringspunkter. Och framförallt: Nyfikenhet, passion och lust för sin forskning.
Forskningsföreläsningarna är en del av Akademisk högtid vid Karlstads universitet. I år bytte professorernas installationsföreläsningar namn till högtidsföreläsningar och hölls på KCCC under fredagsförmiddagen.
De fyra professorerna Christina Olin-Scheller, Håkan Gustafsson, Lillemor Lindwall, och Julia Mustonen-Dahlkvist, som ska installeras senare i eftermiddag, berättade på ett uppskattat och lättillgängligt sätt vad de egentligen sysslat med under de senare åren.
Läsning - ett komplext fenomen
Christina Olin-Scheller, professor i pedagogiskt arbete, talade om läsande, läsundervisning och nya medier i PISA-undersökningarnas tidevarv. Bland annat kom det fram att hon "hängt" med fans till exempelvis Harry Potter och Twilight, Hungerspelen och manga. Är det forskning det? undrade dagens konferencier Joachim Gustafsson, biträdande universitetsdirektör.
- Det frågar mina barn också. Men det är ett fetnajs bra ställe att vara på, säger Christina Olin-Scheller. Jag har ett specifikt fokus på relationen mellan läsning och textanvändning i formella lärandemiljöer, som till exempel skolan, och informella lärandemiljöer, exempelvis sajter som besöks på fritiden. Forskningsinriktningen som handlar om informella lärandemiljöer har gjort att jag "hängt" med hängivna fans.
Christina Olin-Scheller beskriver läsning som ett komplext fenomen och jämför det med indiska elnät.
- Det kan vara lite rörigt. Vart börjar det? Och vart slutar det? Ibland fungerar det, ibland inte. Det behövs en helhetssyn om man har för avsikt att förbättra resultat. Det hoppas jag få fortsätta att arbeta med.
Forskning med samhällsrelevant koppling
Håkan Gustafsson, professor i allmän rättslära, lyfte fram betydelsen av att ha en samhällsrelevant koppling till forskningen.
- Min forskning har alltid drivits av ett starkt samhällsintresse. Min tidigare forskning handlade om sociala rättigheter. Bland annat om funktionshindrades möjligheter till delaktighet genom rättighetslagstiftningen i den så kallade handikapplagen.
Håkan Gustafsson har ett stort engagemang för rättvisefrågor och att med rättsvetenskaplig forskning kunna bidra till att belysa områden där ojämlika förhållanden råder. Att studera hur man använder juridiken som ett samhälleligt förändringsinstrument är något av allt det han ägnat sin tid åt.
- Detta, tillsammans med frågor om social och rättslig hållbarhet, gör att jag framöver vill ägna mig åt att utveckla forskningsområdet "rätt och fattigdom". Inte främst i en global kontext, utan att titta på fattigdoms- och segregationsproblematik i Sverige.
Kunskap som gagnar patienten
Lillemor Lindwall, professor i vårdvetenskap, har med sin forskning utvecklat och påverkat den vård som ges före, under och efter en operation, den perioperativa vården.
- Jag har tittat på hur den perioperativa vården är. Och hur den kunde vara. Tillsammans med kollegor och studenter har jag tagit fram en ideal arbetsmetod, "den perioperativa dialogen" där anestesi- eller operationssjuksköterskan skapar, och är, kontinuitet i den perioperativa vården.
Det här innebär att patienten möter samma sjuksköterska före, under och efter operationen.
- Genom kontinuiteten skapas trygghet och delaktighet i vården samtidigt som det kan minska patientens lidande.
Lillemor Lindwall har även studerat etik och värdighet för äldre på äldreboende. Hon är också engagerad inom prehospital vård där ambulanssjuksköterskor intervjuats om sina erfarenheter av simulering och att göra bedömningar av personer som varit med om en svår olycka samt i ett projekt om att möta etiska värdefrågor som vårdare och studenter ställs inför.
Från europeiska storstäder till Arvika
Julia Mustonen-Dahlkvist, professor i klassiskt pianospel, har gjort internationell karriär och har varit verksam som musiker och pedagog i sju europeiska länder. 2011 blev hon universitetslektor i piano och ämnesledare för piano vid Musikhögskolan Ingesund. Och hon vill gärna utveckla pianoutbildningen.
- Ingesund ska vara intressant och lockande och undervisningen måste vara i världsklass. Här ska det finnas ett aktivt och kreativt utbildningsklimat där alla har möjlighet att bli konstnärligt inspirerade.
Julia Mustonen-Dahlkvist har också en dröm om att skapa mer kontakt med nutida kompositörer och spela deras musik.
- Jag vill gärna samarbeta med lokala musiker och konstnärer och hitta möjligheter att spela tillsammans med dem för att sprida musiken. Jag anser att klassisk musik är för alla. Jag ser det som min uppgift att sprida klassisk musik som är en fantastisk upplevelseform.
- Jag har i mig en stark och bred blandning av olika traditioner. Det är en stor ära för mig att få förmedla det vidare, säger Julia Mustonen-Dahlkvist, innan hon avslutar förmiddagen med att ge prov på sitt fantastiska pianospel.