Hallå där Susanne Walan
2018-09-24...projektledare för teknikerjakten. Susanne Walan tillträdde i maj som ny projektledare för Teknikerjakten efter Jan Håkanson. Hon har jobbat operativt i flera av projektets aktiviteter sedan det startade 2004.
Vad har du för mål, idéer och tankar om teknikerjakten?
- Först och främst handlar det om att fullfölja det som är bestämt inom projektet, det vill säga att stimulera intresset för naturvetenskap och teknik. Mycket har redan gjorts under de år som projektet har funnits, men det finns fortfarande mycket att utveckla.
Inom teknikerjakten görs en mängd olika aktiviteter som riktar sig direkt till barn och ungdomar, men också insatser för att stödja, inspirera och utmana lärare i deras arbete. Lärarna har en viktig roll eftersom de möter barn och ungdomar hela tiden. Därför är det viktigt att också ha fortbildningar och nätverk som är särskilt riktade till lärare.
Långsiktighet är A och O
Förutom att satsa på barn, elever och lärare är tanken med hela projektet långsiktighet.
- Det räcker inte med att ett barn är med om en aktivitet en gång, för att hen ska bestämma sig för att hen vill bli ingenjör. Det är viktigt att utgå från ungas intresse och koppla det till naturvetenskap och teknik. En annan viktig del, att aktiviteter och undervisning i dessa ämnen ska vara relevanta och kopplade till erfarenheter och händelser i vardagen. Det är viktigt att bidra till att ge helhetsbilder och visa sammanhang och det gäller både de unga som vi möter, men också de vuxna och andra som vi stöter på i projektet.
Hur vill du utveckla teknikerjakten
- Jag vill lyssna in vilka behov av utveckling som finns för att undervisa eller på andra sätt jobba med barn och unga och försöka att möta de behoven och för mig är det viktigt att inte bara presentera något som kommer utifrån, eller uppifrån. Samtidigt tänker jag att projektet också måste utmana och våga prova nya vägar som lärare kanske inte redan har tänkt på. Att ligga steget före, åtminstone i planering och tankar kring fortsättningen av projektet.
Vad har du för bakgrund?
- I grunden är jag lärare i biologi och kemi och har undervisat på lärarutbildningen på Karlstads universitet sedan 1995. Inte bara på grundutbildningen utan även i flera fortbildningskurser. Genom kurser och olika projekt har jag alltid haft mycket kontakt med skolor i Värmland och tycker mig ha en bra bild över hur läget är, och vilka möjligheter och utmaningar lärare har i sin vardag. Jag tycker att det är fantastiskt roligt att jobba med skolor och inte minst förskolor där det händer mycket kring naturvetenskap och teknik. Förutom min roll som lärare så har jag också arbetat med Teknikåttan, ForskarFredag, Barnens universitet, Kunskapsgatan och den typen av events som alla har samma mål, att stimuleras ungas intresse för naturvetenskap och teknik.
Sist, men absolut inte minst så är Susanne forskare i naturvetenskaplig didaktik, med ett särskilt intresse för att undersöka just ungas intresse och hur lärare kan hitta strategier i sin undervisning för stimulera detta på olika sätt. Just nu har hon forskningsprojekt som handlar om användning av drama och sagor i undervisningen och även ett projekt som handlar om att använda informella lärmiljöer som till exempel makerspaces.
- Det känns bra att ha den här kombinationen, lärarutbildning, forskning och att leda Teknikerjakten. Jag tror att de olika delarna kan vara till nytta för varandra i mitt arbete.
Intressant tonåring
Teknikerjakten är numera inne på sitt fjortonde år och kan på sätt och vis ses som en tonåring och inte längre ett litet barn. Det är mysigt med barn, men Susanne älskar tonåringar.
- Så, det känns roligt, stimulerande och också utmanande att ta hand om denna tonåring. Det som är bäst av allt är dock att jag inte är ensam. Vi är en mängd människor som är involverade i projektet. Vi gör det tillsammans!