Hallå där Curt Räftegård…
2015-05-19…som förra året ledde arbetet med en ny modell för kvalitetssäkring och kvalitetsarbete avseende utbildning och forskning vid Karlstads universitet. Det innebar 53 insatser för kvalitetssäkring, uppgraderingar, översyner och kvalitetshöjande åtgärder. Det allra mesta ska vara genomfört under 2015. Hur går arbetet?
-Åtgärderna är på gång. Viktigast nu är att när riksdagen i höst lanserar ett nytt utvärderingssystem kommer lärosätenas egna kvalitetssäkringssystem vara en viktig, nästan avgörande, komponent. Gör vi det bra kommer Universitetskanslersämbetet att nöja sig med att utvärdera vår egen kvalitetssäkring och kraftigt dra ner på sina utvärderingar av våra utbildningar. De åtgärderna vi gör för att förtydliga och förbättra det systemet är mest angelägna nu.
Vad är det för åtgärder?
-Det handlar bland annat om hur det går till när fakulteterna och lärarutbildningsnämnden beslutar om sina utbildningsutbud, om hur vi själva säkrar utbildningarnas kvalitet, om digitaliserade utvärderingar och läsårsenkäter, och också om hur vi på myndighetsnivå och fakultetsnivå för dialoger och formulerar verksamhetsuppdragen. Det är sådant som ingår i den beslutade modellen och som vi successivt inför 2015 för att vårt kvalitetssäkringssystem ska hålla hög standard.
- Ett annat intressant spår med anledning av UKÄ:s krav är att vi söker samarbete med de andra nya universiteten för att gemensamt rigga en ordning med utbildningsutvärderingar. Genom ett sådant samarbete kan vi se till att vi har hög standard på utbildningarna, men också spara tid och pengar mot att vi riggar allt själva.
Vad kommer läraren märka av i sin vardag av dessa åtgärder?
-Jag tror man kommer märka och ha stor nytta av de digitaliserade kursutvärderingarna till att börja med. Vi arbetar också med en digitaliserad ordning för läsårsenkäter till programstudenter. Båda dessa är mycket kortfattade men de ska automatiskt skicka signaler till kursansvariga och programledare. Senare kommer också en motsvarande ordning för ”in-värdering” till kurs som ska ge lärarna förhandsinformation om studenternas bild av den kommande kursen.
Men sådana utvärderingar är väl inget nytt?
- Idén om in-värderingar är definitivt ny. Den kommer att hjälpa både studenter och lärare att fokusera på kursens lärandemål. Och formen för både in- och utvärderingar är det också. Vi ska använda gemensamma mallar och automatisera systemet så mycket det går. Lärare ska inte behöva komma ihåg att göra utvärderingar, påminna studenter eller sammanställa enkätsvar. Lärarna ska analysera. Nytt är också att vi lägger fokus på just lärandemål och studenternas egna ansträngningar. Det är inte lärarens eller litteraturens kvalitet som utvärderas i det här systemet.
Vem är det som arbetar fram utvärderingarna?
- Uppdraget ligger hos Kompetensutvecklingsenheten som tar hjälp av Ledningskansliet och IT-avdelningen. Sedan har vi en styrgrupp som ansvarar för hela arbetet med kvalitetsmodellen. Den har bred representation från alla verksamhetsdelar.
Finns det andra delar av modellen, tror du, som vi anställda kommer att uppmärksamma?
- Det beror så klart på med vad och var man arbetar med i organisationen. Därför rekommenderar jag verkligen en genomläsning av de presentationer av modellen vi tagit fram. Men jag tror att de flesta kommer ha nytta av att Ledningskansliet genom beslutet om modellen satt igång ett genomgripande arbete med innehållet i dokumenthörnan. Där ska det bli lättar att hitta rätt dokument och få överblickbarhet. Och jag hoppas att arbetet med så kallad karriärstege på pedagogiska och didaktiska meriter blir uppmärksammad och får stor betydelse. Även där är det den nya Kompetensutvecklingsenheten som står för tänket och utvecklingsarbetet.
Mer information
Här finns den nya modellen för kvalitetssäkring och kvalitetsarbete presenterad