Forskning i naturvetenskapernas didaktik
2014-11-13Under två dagar samlades forskare på Karlstads universitet för att ta del av det senaste inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik. Temat för konferensen var "Modeller och representationer i naturvetenskaplig undervisning".
Konferensen var ett forum för alla som är intresserade av undervisning och lärande i naturvetenskap. Konferensen hade 120 deltagare, främst svenska forskare inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik, men även lärare från regionen deltog, och bland annat presenterades skolutvecklingsprojekt inom Teknikerjakten.
- Det var roligt att vi kunde locka även en hel del lärare att delta, ett av våra syften är naturligtvis att ny forskning ska komma till nytta i skolarna. Konferensen har en stark koppling till lärarutbildningen och berör ämnesdidaktisk forskning inom naturvetenskap och teknik, säger Niklas Gericke, docent i biologididaktik och en av arrangörerna av konferensen.
Visualisering och kroppslig erfarenheter
Bille Eilam från Haifa University och Victor Lee från Utah State University var inbjudna Keynotes och pratade om visualiseringars betydelse i undervisningen och hur dessa kan länkas till elevers kroppsliga erfarenheter med hjälp av undervisningsteknologi.
Arrangör var FND, Svensk förening för forskning i naturvetenskapernas didaktik i samarbete med SMEER, Science Mathematics Engineering Education Research och Teknikerjakten vid Karlstads universitet. Organisationskommittén bestod av Niklas Gericke, Gunnar Jonsson, Jan Andersson och Nina Christenson.