Europeiskt samverkansprojekt i materialteknik leds av Karlstads universitet
2013-12-13Forskarna i materialteknik vid Karlstads universitet har fått ett anslag av EU Research Fund for Coal and Steel för att driva projektet FREQTIGUE. Projektet handlar om inverkan av belastning hos höghållfasta stål samt utmattning under lång tid.
- Tekniska komponenter som är utsatta för varierande mekaniska belastningar under en lång tid, kan till slut brista och haverera, även vid relativt låg belastningsgrad, vid mycket långa livslängder, säger Jens Bergström, professor i materialvetenskap, som är projektledare och huvudsökande av anslaget. Det kan vara komponenter och maskiner med rörliga delar som i motorer, pumpar, kompressorer, rotorer, valsar med mera. Fenomenet kallas VHCF, Very High Cycle Fatigue.
Tester och analyser av belastning
Då utmattning av material vid väldigt långa livslängder är ett stort problem har vi startat ett flertal projekt inom området. Vi studerar bland annat höghållfasta stål från svenska stålverk, som verktygsstål och rostfria stål. Vi studerar utmattningsegenskaperna för stål vid livslängder upp till 1000 miljoner lastcykler. I våra laboratorier undersöker vi hur materialet klarar av extrema belastningar. Ibland utför vi tester med så hög frekvens som 20 000 belastningar per sekund. På detta gör vi sedan materialanalyser och teoretiska beräkningar.
Europeiska universitet i samverkan
Projektet omsluter totalt 21 miljoner kronor, finansierat från EU’s anslag, industribidrag och universitetsanslag. Karlstads universitet är projektledare och huvudsökande för anslaget. Ett experimentellt program och teoretiska studier är fördelat mellan de olika projektdeltagarna. Karlstads universitet kommer att bedriva utmattnings- och brottmekanisk provning med samt genomföra modellering och numeriska beräkningar.
Studien drivs i samverkan med europeiska universitet och industri från Tyskland, Frankrike och Spanien; universiteten Karlsruhe Institute of Technology, RWTH Aachen University och Paris University Ouest, samt stålföretagen Gerdau I+D och Arcelor Mittal och bilföretaget Fiat Research Center.