Avhandling visar vikten av variation vid bedömning av matematiska kompetenser
2015-01-09Vid ett offentligt seminarium den 19 december presenterade Elisabet Mellroth sin licentiatavhandling inom matematik med inriktning matematikdidaktik. Avhandlingen påvisar vikten av variation samt användandet av icke traditionella metoder vid bedömning av elevers matematiska kompetenser.
Under 2,5 års forskarutbildning har Elisabet tittat och jämfört elevresultat på matematiska tester relativt till varandra över tid samt hur två olika grupper aktiverar sina matematiska kompetenser i förhållande till olika testsystem.
- Mina studier har visat att det är viktigt att använda variation i sättet att bedöma elevers matematiska kompetenser och att även använda icke traditionella metoder. Detta då vissa elever har matematiska styrkor som inte synliggörs via traditionella testsystem som till exempel nationella prov, berättade Elisabet.
I en första del av studien jämfördes resultat hos en elevgrupp på nationella provet i årskurs tre med deras resultat i årskurs sex. I den andra delen av studien tittade Elisabet på hur två olika grupper av högpresterande elever inom matematik aktiverade sina matematiska kompetenser. Här jämfördes en grupp som presterade högt på matematiktävlingen Kängurun med en som presterade högt på nationella provet i matematik.
- Studien visade att de elever som presterade högt på Kängurun i större grad aktiverade sina problemlösningskompetenser än de elever som presterade högt på nationella provet, berättade Elisabet.
Kängurun är en internationell tävling i matematik för alla elever i förskoleklass till sista året på gymnasiet. Tävlingen hålls en gång per år, den är uppdelad i åldersklasser och syftar till att sprida glädje och intresse för matematik. År 2010 deltog 5,8 miljoner elever från 40 länder i tävlingen. Läs mer om Kängurun på ncm.gu.se/kangaru
Om Elisabet
Till vardags arbetar Elisabet inom Karlstads kommun som matematiklärare vid Älvkullegymnasiet. Under 2,5 år har hon utöver sin lärartjänst fullgjort en forskarutbildning hos Institutionen för matematik och datavetenskap vid Karlstads universitet. Forskarutbildningen har varit en del inom den statligt finansierade forskarskolan FontD som är ett nätverkssamarbete mellan 13 lärosäten med Linköpings universitet som värduniversitet. Lärosätena deltar i forskarskolan med sina didaktiska miljöer.