Att lära för framtiden innebär en ständig lärandeprocess
2013-03-27För att säkra framtidens behov av välutbildad arbetskraft ställs krav på väl fungerande utbildningar. En snabb teknisk utveckling och ett föränderligt samhälle gör att det är svårt att förutsäga vilka kompetenser som behövs i framtidens yrkesliv. Detta aktualiserar frågor om hur det elever lär sig idag ska vara relevant för deras framtida yrkeskliv.
De här frågorna har sysselsatt Nina Kilbrink, doktorand i materialteknik med inriktning mot didaktik vid Karlstads universitet. Hennes avhandling handlar om transfer ur ett erfarenhetsperspektiv. Transfer ses i hennes avhandling som en ständigt pågående lärandeprocess som handlar om att använda och bygga vidare på tidigare kunskaper och erfarenheter i nya situationer.
- Resultaten i avhandlingen visar på att det är viktigt med lärande i olika arenor vilka relaterar till varandra och att teori och praktik integreras i undervisningen, säger Nina Kilbrink. Detta visar på vikten av variation i utbildningen.
Kompetens för att lösa nya framtida problem
Eleverna inom teknisk gymnasial yrkesutbildning bör erbjudas en variation av erfarenheter från olika arenor och flera arbetsplatser, där lärare och handledare skapar förutsättningar för reflektion i relation till den nödvändiga praktiska erfarenheten. Denna reflektion bör vara fokuserad på förståelse för varför saker fungerar eller inte fungerar på ett visst sätt, så att eleverna kan dra nytta av denna förståelse vid lösandet av andra nya problem i framtiden.
Resultaten visar också att lärare och handledare har en viktig roll i att hjälpa eleverna att koppla erfarenheter från olika arenor till varandra. Något som också starkt betonas är ett fungerande samarbete mellan skola och arbetsplatser i yrkesutbildning.