Användardriven utveckling
2015-09-11Det ska studenterna som går kursen Userinnovation ta reda på. I denna omgång undersöks bland annat hur dagens studenter lär sig, processen från elev till student samt hur studenterna upplever alla olika administrativa system de stöter på under sin studietid. Frågor som kan bidra till utveckling vid Karlstads universitet.
- Vi har gett den här kursen sedan 2008, då Johan Netz, doktorand i företagsekonomi, var en av studenterna på kursen, säger Monica Jakobsson, en av två kursansvariga. Den andra är just Johan Netz.
Nu är höstens kurs igång och det är studenternas upplevelser av fyra frågeställningar som ska undersökas:
- hur ser processen från elev vid gymnasieskola till student vid universitetet ut?
- hur upplever våra studenter alla de administrativa system de kommer i kontakt med, alltifrån utbildningsansökan till ansökan om examen?
- hur ser studenternas upplevelser av kursutvärderingsprocesserna ut?
- hur lär sig dagens studenter på ekonom-, sjuksköterske-, förskollärar- och grundlärarprogrammen?
Användardriven produktutveckling
Forskning visar att tidig involvering av användare och konsumenter leder till bättre och mer innovativa lösningar. Kursen som vill ge kunskap om hur användare kan involveras i innovationsprocesser ingår i huvudområdena företagsekonomi, industriell ekonomi och maskinteknik..
Det är studenter som intervjuar studenter, och resultatet kommer att redovisas den 29 oktober klockan 10.00. Lokal meddelas via kalendariet. Du kan följa studenternas arbeten via deras blogg och studenter som vill bidra med sina upplevelser av frågorna ovan får gärna ta kontakt via bloggen.
Här finner du userinnovationstudenternas blogg.