Svenskt innovationsindex, SII
Vilket företag i Sverige är bäst på innovation om man frågar kunderna? Svaret presenteras i Svenskt innovationsindex (SII) där tusentals kunder rankar innovationsgraden hos svenska företag och organisationer.
Vad SII mäter
Indexet baseras på hur kunder upplever företags innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs. Utöver dessa faktorer värderas företagets erbjudande, leverans, bemötande och interaktionsyta. Genom att mäta dessa variabler erhålls en bild av företags prestationer vad gäller innovation.
SII skiljer sig från traditionella sätt att mäta innovation genom att det utgår från kundens perspektiv. Det finns flera andra sätt att mäta innovation, men dessa utgår från interna aktiviteter eller kostnader inom ett företag, till exempel patent eller FoU-kostnader.
Syftet med SII
Öka kännedomen om innovation ur ett kundperspektiv hos svenskt näringsliv och offentlig sektor. Skapa en förståelse för hur innovation kan leda till ökad attraktivitet och lojalitet hos kunder och därmed ökad konkurrenskraft och ekonomisk tillväxt hos verksamheter/organisationer.
Innovationsverksamhet i en organisation kan antingen leda till att ett företag gör saker lite mer kostnadseffektivt, eller också till att kunder blir mer nöjda. SII mäter den senare dimensionen – innovation som kan uppfattas av kunden.
Resultat
- Svenskt innovationsindex 2022
- Svenskt innovationsindex 2020
- Svenskt innovationsindex 2019
- Svenskt innovationsindex 2018
Om SII
SII är utvecklat av forskare vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) och Handelshögskolan vid Karlstads universitet i samarbete med NHH Norges Handelshögskola och Fordham University, USA. NHH har utvecklat och lanserat NII (Norwegian Innovation Index) och Fordham University AII (American Innovation Index). SII utvecklades som en aktivitet inom forskningsprofilen SISB (Service Innovation for Sustainable Business) med stöd från KK-stiftelsen.