Karlstadsmodellen - Att lära av fosterbarn
Metoden bygger på intervjuer med tidigare placerade ungdomar. Syftet är att ta reda på hur socialtjänsten kan bli bättre på att möta placerade barn och ungas behov i familjehemsvården samt ta tillvara på deras erfarenheter. Ett ytterligare syfte är ett eget lärande för socialtjänsten i form av reflektion för enskilda socialsekreterare och arbetsgrupp.
Metoden ”Att lära av fosterbarn” togs fram av socialsekreterarna Yvonne Asplind och Monica Westberg i samarbete med Utvecklings – och utvärderingscentrum (UUC) i Karlstad år 2000. Sedan dess har socialsekreterare som arbetar med familjehemsplacerade barn i Karlstad använt ”Att lära av fosterbarn” som uppföljningsmetod. Arbetet sammanställdes i boken ”Att lära av fosterbarn – åtta års arbete med intervjuer med före detta fosterbarn” som gavs ut av Allmänna barnhuset 2010. Metoden används nationellt och har kommit att benämnas som Karlstadsmodellen. Manualen och intervjuguiden har nu reviderats och benämns som ”Karlstadsmodellen – Att lära av fosterbarn”. Uppdateringen har gjorts i samarbete med FoU Nordväst, FoU Välfärd Värmland och Stiftelsen Allmänna Barnhuset.
Vill du utbyta erfarenheter och diskutera modellen med andra kommuner?
Ta kontakt med madeleine.andersson@kau.se för att bjudas in till Karlstadsmodellens sida i Projectplace.
Direktlänk till Projectplace finns här.
Arbetsmaterialet är fritt att ladda ner och använda.