Delmoment inom CTRIVE®
Självreflektion
Det här momentet har som syfte att ge dig tid och utrymme att fundera och diskutera frågor som kommer att underlätta för dig när det gäller strategiska prioriteringar för din forskningsverksamhet.
Workshopen tar upp aspekter som forskningens användning och konsekvenser, det vill säga din forskningsresa i dåtid, nutid och framtid.
Grundtanken med momentet är att du som forskare får tid att tänka på din forskning på ett mer holistiskt sätt så att du kan göra de prioriteringar som behövs. Samtidigt behöver du se dig själv som den mest värdefulla resursen när det gäller att skapa relevans och anseende för din forskning.
Momentet kan ses som en del i ett mentorskap som har som syfte att du som forskare kan reflektera över tidigare framgångar, och att uppmuntra ett realistiskt tänkande när det gäller dina mål för din forskning.
Tidsåtgång: 2,5 timmar
Kartlägg forskningsområdet
Efter att du har definierat din forskning både i allmänna och mer specifika termer kommer du att lättare kunna identifiera andra engagerade forskare inom ditt forskningsområde på regional, nationell och internationell nivå.
Det är värdefullt att ha kunskap om andra människor, universitet och organisationer som är forskningsverksamma inom ditt område. Detta gör det möjligt att bilda starka forskningsnätverk för att kunna utveckla konkurrenskraftiga forskningsansökningar. Det gör det också lättare att följa och driva utvecklingen inom forskningsområdet.
Vid seminariet kommer du även att få stöd i att finna de tidskrifter som anses vara betydande inom ditt område och som ger de bästa möjliga förutsättningarna för din forskning när det gäller kvalité och relevans.
Tidsåtgång: 3 timmar
Nätverk
Hur ofta ser du över dina nätverk och utvärderar vilket värde och potential de har?
Nätverk är värdefulla verktyg för att uppnå dina forskningsmål och ambitioner. Nätverk är mer än en samling namn eller visitkort. De ger tillgång till kunskap, projekt och mycket mer, om de används med ömsesidig nytta på ett strategiskt sätt.
Men för att de ska kunna upprätthållas på bästa sätt, förutsätter de också fortsatt underhåll och utveckling. Hur kan vi definiera våra nätverk på olika nivåer och vilka är de relevanta nätverken att känna till inom ditt område?
Denna workshop syftar till att utveckla din nätverkskarta och titta på hur denna kan vidareutvecklas och stärkas. Hur kan du säkerställa ett aktivt underhåll av relevanta nätverk och hur tar du bättre tillvara de nätverk du har?
Tidsåtgång: 3 timmar
Lär känna dina finansiärer
Extern finansiering som ger dig forskningstid att utveckla din vetenskapliga kompetens är en viktig faktor i din karriärutveckling och ditt självförverkligande.
Att känna till vilka finansiärer som finns för just ditt forskningsområde kan skapa goda förutsättningar för att få såväl strategisk långsiktig finansiering samt medel för kortare projekt. Att ha kunskap om dina möjliga finansiärers agenda, hur de arbetar och eventuellt kunna skapa dialog med projektansvariga, är viktiga för att bli framgångsrik i en finansieringsprocess.
Självklart är vetenskapliga resultat viktigast. Men det är även även viktigt att veta hur vetenskaplig kvalitet definieras och hur man kommunicerar det på ett professionellt vis. Förståelsen av påverkan, nyttiggörande och implementering av forskningsverksamheten samt projektledning, är nyckelfaktorer för finansiärer. Kunskapen om hur dessa områden påverkar finansiärernas urvalsprocess kan vara helt avgörande för att lyckas.
Ett annat område som är viktigt är kunskapen om hur pengarna betalas ut och vem som är mottagare. Man kan skulle kunna säga att frågan är: Var finns mina pengar i systemet? Att känna till hur processen fungerar skapar bättre förutsättningar för att leta efter medarbetare och partners som kan vara viktiga att etablera ett samarbeta med.
Tidsåtgång: 3 timmar
Policydriven forskning
Det finns en hel del forskningsfinansiering som har andra huvudmål än att enbart bidra till excellenta forskningsresultat inom ett enskilt akademiskt fält.
Mycket finansiering är utformad som ett ekonomiskt verktyg för att driva fram den slags kunskap som kan utgöra ett huvudbidrag till ett politiskt och/eller policyrelaterat mål. För att bli framgångsrik inom detta område behöver man förstå hur denna policy på olika nivåer relaterar till den forskning man bedriver. Det är också viktigt att kunna presentera sig som en del av lösningen för att förverkliga denna policy.
Hur lär man sig att identifiera nyckelaktörer inom ett policyområde. Hur ser man till att man får möjlighet att bidra och vara en av deras nyckelspelare? Först när en sådan relation är etablerad har man chansen att på allvar få inflytande över detta policyfält.
Tidsåtgång: 3 timmar
Inventering av intellektuella tillgångar (IAI)
Målsättningen i forskningsarbete är ofta att besvara en forskningsfråga. För att kunna besvara denna fråga måste ofta en stor mängd arbete avsättas för att skapa av teoretiska modeller, datainsamling, experimentdesign, mjukvaruutveckling och liknande.
Dessa intellektuella tillgångar kan ha ett värde i sig, inte bara som medel för att nå ett mål. Målsättningen med en inventering av intellektuella tillgångar (IAI) är att identifiera och beskriva sådana tillgångar enligt ett enkelt och strukturerat ramverk.
En IAI är användbar för att skapa en gemensam och strukturerad förståelse inom en forskningsgrupp kring det arbete som utförts och vilka värdefulla tillgångar man har. Det ger också en enkel sammanställning av tillgångar skapade genom forskningsarbetet, och kan också vara en lämplig startpunkt för att kunna identifiera tillgångar som kan vara av intresse för att senare skapa formaliserad intellektuell egendom (IP).
En IAI är också mycket användbar vid skrivandet av rapporter och ansökningar och kan bidra med underlag till avsnitten om nyttiggörandestrategi och “impact” samt ”background”. Vid diskussioner kring samarbeten och samverkan kan en IAI också lyfta fram viktiga tillgångar som annars lätt kan missas.
Denna workshop är organiserad i en uppsättning faser, och slutresultatet är en färdig IAI för forskaren eller forskningsgruppen. IAI bygger på Göteborgs universitets “Knowledge management platform” och verktyget är utvecklat av Chalmers.
Tidsåtgång: 2 timmar
Värdeskapande forum (VCF)
Värdeskapandeforum (VCF) är en strukturerad process som ger dig ökad förmåga att presentera värdet av din forskning.
Hur visar vi på värdet av vår forskning och hur kommunicerar vi detta i ett forum som ger konstruktiv kritik på det vi säger? Om vi kan kommunicera de viktiga behov vår forskning adresserar och visa vilka fördelar vårt unika angreppssätt skapar i förhållande till andra forskningsmiljöer så kan vi stärka vår position hos forskningsfinansiärer och andra partners.
Med hjälp av en VCF ökar din förmåga att kommunicera din forskning och dess potential till olika målgrupper. Du får en unik möjlighet att ta emot och ge kritik på ett strukturerat och stödjande sätt. För de som inte är vana att arbeta i grupp eller som har liten erfarenhet av att ge och ta konstruktiv kritik kan en VCF vara en ny och stimulerande utmaning.
De som har deltagit i VCF:er har upptäckt att det är ett roligt och effektivt sätt att dra nytta av kunskaper från olika områden och yrken samt utmana sina invanda tankemönster.
En VCF handlar inte om hur man kommunicerar (det är alltså inte en övning i presentationsteknik) utan fokus ligger på vad som kommuniceras. Workshopen är utvecklad av Stanford Research Institute.
Tidsåtgång: 4 timmar
Hur man skriver en bra ansökan
Idag är det en nödvändighet för forskare att söka forskningsmedel från olika finansiärer, både i Sverige och internationellt. Alla forskare kan skriva en ansökan men vad är det som avgör om man blir framgångsrik eller inte?
Några avgörande faktorer för att skriva en bra ansökan är att man har kännedom om finansiären och bakgrunden till den enskilda utlysningen, samt att man försöker möta övergripande mål och syften genom sitt forskningsprojekt.
Kraven på utformningen av en ansökan och villkoren vid utvärderingen varierar hos forskningsfinansiärer, så forskaren behöver sätta sig in i bedömarnas roll för att nå fram med sitt budskap. Hur kommunicerar man effektivt fram vetenskapliga frågeställningar, projektets genomförande och möjliga effekter eller mer långsiktiga strategier för forskningsverksamheten?
Denna workshop bygger på kunskap och erfarenheter från övriga CTRIVE-moment, och ska inte ses som en enkel lösning för att förstå hur man skriver konkurrenskraftiga ansökningar.
Tidsåtgång: 3 timmar
Kommunikation och mediaträning
Varje möte med media ger dig chansen att sprida ditt budskap och potentiellt maximera din forsknings genomslag.
En minst lika viktig aspekt är att du då kan öka intresset för det du gör, samtidigt som du bygger på ditt eget och Karlstads universitets anseende. Många undviker emellertid att använda media som ett effektivt kommunikationsverktyg då de känner sig ovana, otränade eller rentav avskräckta inför kontakten med media.
Den här workshopen ges av experter på mediakommunikation och syftar till att utveckla dina färdigheter i att kommunicera med media och uttrycka dig på ett tydligare och mer avslappnat sätt. Workshopen fokuserar på just mediakontakter, men ger dig också färdigheter som kan användas vid många olika situationer.
Tidsåtgång: 5 timmar