Ny forskning visar hur traditionella branscher kan ställa om sina strategier till cirkulär ekonomi
2025-10-03I artikeln ”Towards High Circularity: Reconfiguring Firm-level Strategy” vill forskarna Andrey Abadzhiev och Alexandre Sukhov, båda vid Handelshögskolan och Centrum för tjänsteforskning, skänka hopp till företag i konservativa branscher som försöker ställa om till mer cirkulära och hållbara lösningar.
Vad menas egentligen med cirkulär ekonomi – och hur skiljer den sig från traditionell linjär ekonomi?
– Ekonomi handlar i grunden om att skapa värde genom omfördelning av resurser, säger Alexandre Sukhov. I den linjära ekonomin tenderar vi att skapa värde genom att ta fram råvaror, skapa och sälja produkter, men vi förlorar också värde genom att betrakta förbrukade produkter som avfall när de har använts och fyllt sin funktion. Det är utifrån det perspektivet som vi har effektiviserat vår tillverkningsindustri.
– I den cirkulära ekonomin försöker vi istället ha ett mer långsiktigt perspektiv och att undvika en värdeförlust när produkterna har använts, förklarar Andrey Abadzhiev. Det gör vi genom att utveckla nya sätt att utöka produkternas/materialets livslängd – exempelvis genom reparationer och återbruk - eller att redan från början utveckla produkter som vi vet kan återanvändas på olika sätt. På det här sättet minskar behovet av att använda råvaror och vara mer effektiva med de resurser vi har.
– I vår artikel undersöker vi de strategier som svenska byggföretag använder sig av för att bli mer cirkulära, säger forskarna.
Vad är konfigurationsteori - och vad säger den om hur företag blir mer cirkulära?
– En konfigurationsteori är ett sätt att förstå att företag kan jobba hållbart på olika sätt – det finns inte bara en bästa metod, förklarar Andrey Abadzhiev. Tidigare har man tänkt att företag följer en viss ordning, som att först minska avfall, sedan göra produkter som håller längre, och till sist minska produktionen.
– Men vår forskning visar att verkligheten är mer varierad, förklarar Alexandre Sukhov. Företag väljer olika vägar beroende på vad de är bra på, vilken marknad de verkar på och vilka de samarbetar med. Det finns alltså flera smarta sätt att bli mer cirkulär - inte bara ett. I vår studie har vi hittat fyra olika strategier som företag använder för att nå sina hållbarhetsmål.
Vad är konkreta exempel på designstrategi, innovationsstrategi och organisationsstrategi inom cirkulär ekonomi?
Designstrategi: Här börjar allt - att utforma hur man skapar värde med cirkuläret i åtanke. Till exempel ett byggföretag som designar en byggnad så att den enkelt kan repareras och uppgraderas istället för att rivas. Genom att förlänga produktens livslängd och minska materialsvinn sätter designstadiet reglerna för vad som är möjligt senare.
Innovationsstrategi: När designen väl är fastställd gör innovation den verklig. Till exempel, inom träkonstruktioner utformar vissa företag nu byggnader som gigantiska Lego-set där komponenter kan monteras isär och återanvändas i framtida projekt. Det innefattar investeringar i digitala materialpass som spårar varje träbjälke från skog till byggnad till återbruk. Andra företag utvecklar lösningar med korslimmat trä som möjliggör flexibla flervåningskonstruktioner med komponenter som senare kan återanvändas. Dessa innovationer gör cirkulär design praktisk och genomförbar.
Organisationsstrategi: Slutligen behöver företag den organisatoriska styrkan för att få allt att fungera. Cirkulära omställningar är komplexa och osäkra så företagen måste införa förmågor såsom lean management, miljörelaterad forskning och utveckling samt partnerskap längs hela värdekedjan. Utan denna organisatoriska ryggrad kan även de bästa designerna och innovationerna falla platt.
Vad hoppas ni att er forskning kommer att kunna bidra med?
– Vi vill visa att även företag i traditionella branscher, som byggsektorn, försöker bli mer hållbara, säger Alexandre Sukhov. Det ger hopp då vår studie visar att långsiktigt tänk kring material och innovation är viktigt för att lyckas med cirkulär ekonomi.
– För forskare har vi tagit fram ett ramverk som visar hur olika delar – design, innovation och organisation – hänger ihop, förklarar Andrey Abadzhiev. Det kan hjälpa forskningen att prata samma språk. För företagsledare ger vi konkreta exempel på olika strategier som kan fungera. Det handlar inte om att följa en mall, utan att hitta den väg som passar just deras företag bäst.



