Per Blomberg

Forskning
I mitt avhandlingsprojekt undersöker jag lärarstudenters pedagogiska ämneskunskap för att undervisa statistik i tidig skolålder. Projektet har en designforskande och praktikutvecklande ansats på grundlärarprogrammet. Pågående studier har fokus på kunskapsutbyten som sker när lärarstudenter på lärarutbildningen planerar och reflekterar för att undervisa inferentiell statistik.
Avhandlingsprojektet är en del av Forskarskolan KÄKK (Kunskap, Ämnen och Kvalitet i lärarutbildning och Klassrum) och är en samverkan mellan Karlstads universitet, Högskolan i Halmstad och Högskolan Väst. https://www.kau.se/rose/kakk
Utvalda publikationer
Blomberg, P. (2015). Informell statistisk inferens i modelleringssituationer - en studie om utveckling av ett ramverk för att analysera hur elever uttrycker inferenser [Informal statistical inference in modeling situations - A study of developing a framework for analysing how students express inferences]. Linnéuniversitet.
Publikationer
- Per Blomberg, 2022
- Per Blomberg, Per Högström, Yvonne Liljekvist, 2022
