Martina Jordan

Forskning
Jag forskar om tillämpning och implementering av Motiverande samtal (MI) i skolan. Inom mitt avhandlingsarbete har jag utbildat verksamma lärare i motiverande samtal och följt lärarna och deras elever över tid, med syfte att undersöka om lärares tillämpning av motiverande samtal kan påverka elevers skolmotivation och lärares relationella förhållningssätt i klassrummet.
Undervisning
Jag undervisar främst i ämnet Idrottsvetenskap, främst inom motiverande samtal, coaching, motivationsprocesser, fysisk aktivitet och hälsa. Jag arbetar även som professionshandledare inom Rektorsprogrammet.
Utvalda publikationer
Jordan, M. (2025). Motiverande samtal som relationellt verktyg för lärare i grundskolan. [Doktorsavhandling, Karlstads universitet]. https://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1938805/FULLTEXT02.pdf
Jordan, M. S. (2024). Professional development through motivational interviewing training: Lower secondary school teachers’ views and experiences. Professional Development in Education. Förhandspublicerad online. https://doi.org/10.1080/19415257.2024.2433044
Jordan, M., Wagnsson, S., & Gustafsson, H. (2023). Using motivational interviewing to promote teacher efficacy, autonomy-supportive teaching, and students academic motivation. Cogent Education, 10(2). https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2229033
Svensson, M., Wagnsson, S., & Gustafsson, H. (2021). Can motivational interviewing be a helpful professional tool? Investigating teachers' experiences. Educational Research, 63(4), 440-455. https://doi.org/10.1080/00131881.2021.1989318
Publikationer
- Jordan - 2025
- Jordan - 2024
- Wagnsson, Augustsson, Jordan - 2024
- Jordan, Wagnsson, Gustafsson - 2023
- Jordan - 2023
- Jordan, Wagnsson, Gustafsson - 2023
- Jordan - 2022
- Jordan - 2022
- Jordan - 2022
- Martina Svensson, Wagnsson, Gustafsson - 2021
- Svensson, Gustafsson, Wagnsson - 2020
- Martina Svensson, Wagnsson - 2018
