Maria Fahlgren

Forskning
Mitt forskningsintresse är design av matematikundervisning där digitala verktyg utgör en central del. I samarbete med matematiklärare från olika gymnasieskolor har jag genomfört flera skolutvecklings- och forskningsprojekt i form av designforskning. Fokus har främst varit att utveckla, testa och förfina datorbaserade elevaktiviter där elever ges möjlighet att utforska, experimentera och resonera i matematik.
Pågående projekt
Formativ bedömning i det digitalt sammankopplade matematikklassrummet
Detta projekt är en del av projektet, DigitalWell Research, vilket ingår inom ramen för avsiktsförklaringen mellan Region Värmland och Karlstads universitet, Akademin för smart specialisering. Forskningen innefattar även skolutveckling och bedrivs tillsammans med matematiklärare på Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad. Det handlar om att undersöka hur ny digital teknik, där flera teknikenheter kopplas samman till nätverk, kan erbjuda lärare och elever nya kommunikationsvägar i klassrummet. Exempelvis erbjuder tekniken läraren större möjligheter att överblicka samtliga elevers arbeten när de använder datorer i klass rummet och att på ett enkelt sätt välja ut olika elevlösningar för diskussion i helklass.
Digitala verktyg inom ingenjörsprogrammens matematikundervisning
Projektet innefattar digitala lösningar i form av automaträttande bedömningssystem, bland annat i kombination med dynamiska matematikprogram. Syftet med projektet är att undersöka hur denna typ av system (t.ex. STACK, Möbius) kan användas för att generera formativ feedback, som stöttar studenters matematiklärande. Forskningen fokuserar på design av lärandemiljöer där studenters metakognitiva processer såsom självbedömning och självreflektion utvecklas. En viktig del handlar om konstruktion av individanpassade uppgifter med väl genomtänkt återkoppling.
Undervisning
Jag undervisar i matematikdiaktik inom ämneslärarprogrammet samt fristående kurser för verksamma lärare. Jag handleder examensarbeten inom grundlärarprogrammet och ämneslärarprogrammet.
Samverkan
SMEER - Science, Mathematics and Engineering Education Research - centrumbildningen för den ämnesdidaktiska forskningen inom naturvetenskap, matematik och teknik på Karlstads universitet
Biträdande handledare till licentiand inom forskarskolan för undervisningens digitalisering (FUNDIG).
DigtalWell Research, vilket ingår inom ramen för avsiktsförklaringen mellan Region Värmland och Karlstads universitet, Akademin för smart specialisering.
iTEM - innovative Teaching Educating in Mathematics, ett samverkansprojekt (Erasmus+) mellan 16 universitet.
Publikationer
- Maria Fahlgren, Mats Brunström, Mirela Vinerean-Bernhoff, Yosief Wondmagegne, 2022
- Maria Fahlgren, Mats Brunström, 2021
- Maria Fahlgren, Mats Brunström, F. Dilling, B. Kristinsdóttir, G. Pinkernell, H. -G Weigand, 2021
- Mats Brunström, Maria Fahlgren, Mirela Vinerean-Bernhoff, Yosief Wondmagegne, 2020
- Andreas Borg, Maria Fahlgren, Kenneth Ruthven, 2020
- Maria Fahlgren, Mats Brunström, 2020
- Attila Szabo, Mirela Vinerean, Maria Fahlgren, 2020
- Maria Fahlgren, Mats Brunström, 2019
- Maria Fahlgren, Mats Brunström, 2018
- Mats Brunström, Maria Fahlgren, 2017
- Maria Fahlgren, 2017
- Maria Fahlgren, 2015
- Mats Brunström, Maria Fahlgren, 2015
- Maria Fahlgren, 2015
- Maria Fahlgren, Mats Brunström, 2015
- Maria Fahlgren, Mats Brunström, 2014
- Mats Brunström, Maria Fahlgren, 2009
- Maria Fahlgren,
