Lisa Isenström

Forskning
Jag disputerade 2020 på avhandlingen Att utbilda rättighetsbärare. Med läraren i fokus när undervisning för mänskliga rättigheter i skolans yngre åldrar studeras. Mitt huvudsakliga forskningsintresse rör således barns och ungas mänskliga rättigheter i utbildning och då i huvudsak lärares arbete med att utbilda elever om och i mänskliga rättigheter. I tidigare forskningsprojekt har jag i huvudsak intresserat mig för rättighetsutbildning i skolans yngre åldrar. I kommande forskningsprojekt kommer dock det huvudsakliga intresset ligga i rättighetsutbildning inom fritidshemmet.
Tillsammans med professor Ann Quennerstedt vid Örebro Universitet genomför jag ett forskningsprojekt finansierat av Unicef Sverige. I projektet undersöks pedagogiskt arbete med barns rättigheter i grundskolan. Det övergripande intresset är att undersöka observerbar påverkan av Unicefs skolutvecklingsmetod Rättighetsbaserad skola. Det mer precisa syftet med studien är att belysa om, och i så fall hur, arbete enligt metoden påverkar skolor mot ett stärkt arbete med barns rättigheter. Projektet pågår 2020-2023.
Vidare, driver jag ett projekt där jag studerar vilken position barns mänskliga rättigheter har i fritidshems verksamhet. Utbildningsvetenskaplig barnrättsforskning har hittills framför allt intresserat sig för skola och förskola. Trots att barns mänskliga rättigheter är tydligt framskriven i fritidshemmets läroplan, skollagen och andra styrdokument finns mycket lite forskning om hur området hanteras i fritidshemsverksamhet. I projktet intervjuas lärare i fritidshem om hur de ser på barns mänskliga rättigheter i sin verksamhet.
Samverkan
Jag ingår i det internationella nätverket Children's human rights in education som är finansierat av svenska vetenskapsrådet. Nätverket träffas fysisikt under 2-3 dagar per år samt däremellan 3-4 digitala möten. Nätverket samlar utbildningsvetenskapliga barnrättsforskare från en rad nationella kontexter exempelvis, Polen, Israel, Skottland, Italien, Turkiet och Australien.
Vidare ingår jag i nätverk 25 vid ECER konferensen där en rad internationella barnrättsliga frågor diskuteras.
Jag ingår även i UBB (Utbildnings- och idrottsvetenskpliga studier av Barn och Barndom) vid Karlstad universitet. Forskargruppens fokus utgörs av forskning om barn och barndom i utbildningsvetenskapliga miljöer och idrottsvetenskapliga miljöer. Forskningens övergripande innehåll relaterar, på olika vis, till aspekter av demokrati- värdegrunds- och likvärdighetsfrågor.
Jag ingår även i ReCEL (Research on Children, Education and Learning) vid Örebro universitet. Miljön är utbildningsvetenskapligt inriktad och ämnesövergripande med medlemmar från pedagogik, genusvetenskap och naturvetenskapernas didaktik. I centrum för forskningen inom miljön står ett brett intresse för pedagogiska praktiker för yngre barn (0-12 år), såväl formell utbildning för barn i åldersspannet som informella pedagogiska verksamheter för denna åldersgrupp
Biografi
Jag är utbildad idrottspedagog vid högskolan i Halmstad och även 1-7 lärare Ma/No vid Örebro universitet. Jag har erfarenhet från arbete i grundskolans alla stadier. 2020 disputerade jag med avhandlingen Att utbilda rättighetsbärare.
Utvalda publikationer
Isenström, L. (2022). Collateral human rights learning situations: what are they?. Cambridge Journal of Education, 52 (3), 271-290.
Isenström, L. (2022). Teachers' Rights-Teaching Mentalities - What Teachers Do and Why. Scandinavian Journal of Educational Research, 66 (2), 275-289.
Frödén, S. & Isenström, L. (2022). Forskarens olika roller i praktiknära forskningsprojekt. I: Inger Eriksson; Ann Öhman Sandberg, Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi: Utmaningar och möjligheter vid samverkan. Lund: Nordic Academic Press.
Isenström, L. (2020). Children as growing rights subjects - the significance of teachers' actions. The International Journal of Children's Rights, 28 (2), 258-287.
Isenström, L. & Quennerstedt, A. (2020). Governing rationalities in children's human rights education. International Journal of Educational Research, 100.
Isenström, L. (2020). Att utbilda rättighetsbärare: Med läraren i fokus när undervisning för mänskliga rättigheter i skolans yngre åldrar studeras. (Doctoral dissertation). (Sammanläggning) Örebro: Örebro University.
Övrigt
Jag ingår i det internationella nätverket Children's human rights in education som är finansierat av svenska vetenskapsrådet. Nätverket träffas fysisikt under 2-3 dagar per år samt däremellan 3-4 digitala möten. Nätverket samlar utbildningsvetenskapliga barnrättsforskare från en rad nationella kontexter exempelvis, Polen, Israel, Skottland, Italien, Turkiet och Australien.
Vidare ingår jag i nätverk 25 vid ECER konferensen där en rad internationella barnrättsliga frågor diskuteras.
Jag ingår även i UBB (Utbildnings- och idrottsvetenskpliga studier av Barn och Barndom) vid Karlstad universitet. Forskargruppens fokus utgörs av forskning om barn och barndom i utbildningsvetenskapliga miljöer och idrottsvetenskapliga miljöer. Forskningens övergripande innehåll relaterar, på olika vis, till aspekter av demokrati- värdegrunds- och likvärdighetsfrågor.
Jag ingår även i ReCEL (Research on Children, Education and Learning) vid Örebro universitet. Miljön är utbildningsvetenskapligt inriktad och ämnesövergripande med medlemmar från pedagogik, genusvetenskap och naturvetenskapernas didaktik. I centrum för forskningen inom miljön står ett brett intresse för pedagogiska praktiker för yngre barn (0-12 år), såväl formell utbildning för barn i åldersspannet som informella pedagogiska verksamheter för denna åldersgrupp
Publikationer
- Isenström - 2024
- Ann Quennerstedt, Isenström - 2023
- Sara Frödén, Isenström - 2022
- Isenström - 2021
- Isenström - 2021
- Isenström - 2020
- Isenström - 2020
- Isenström, Ann Quennerstedt - 2020
- Isenström - 2018
- Isenström - 2017
- Isenström - 2017
