Liliann Byman Frisén
Forskning
Som doktorand i forskarskolan KÄKK (www.kau.se/rose/kakk) undersöker jag bedömning av muntlig färdighet i engelska i grundskolan i Sverige. En viktig frågeställning är hur muntlighet förstås och tolkas av de som bedömer och betygsätter det nationella provet i engelska i årskurs 6 och årskurs 9 samt hur det relaterar till kunskap och policy om muntlighet i andraspråk.
Undervisning
Jag undervisar främst kurser inom de korta lärarutbildningarna för blivande ämnes- och yrkeslärare. Undervisningsämnen är i första hand ämnesdidaktik i engelska, men även betyg- och bedömningsfrågor.
Biografi
Jag är utbildad gymnasielärare i franska och engelska, och detta var också mitt yrke på olika gymnasieprogram under femton år i Karlstad kommun. Vårterminen 2015 påbörjade jag en anställning som adjunkt på ämnet engelska på Karlstads Universitet där jag framförallt undervisade blivande engelsklärare i grund- och gymnasieskola. Sedan hösten 2020 är jag doktorand i engelska genom forskarskolan KÄKK.
Relaterad information
Utvalda publikationer
Byman Frisén, Liliann, Pia Sundqvist, and Erica Sandlund. 2021. "Policy in Practice: Teachers’ Conceptualizations of L2 English Oral Proficiency as Operationalized in High-Stakes Test Assessment" Languages 6, no. 4: 204. https://doi.org/10.3390/languages6040204
Byman Frisén, L., Sundqvist, P., & Sandlund, E. (2022). Hur stora skillnader är det i matriser för muntlig bedömning? Lingua(3), 12–15.
Konferenspresentationer
Assessing oral proficiency in English as a foreign/second language:
Teachers’ conceptualizations of a test construct [Paper presentation]. ERC (Emerging Researchers' Conference), 3-4 Sept. 2018, Bolzano, Italy
How to assess ”oral proficiency” in English as a second language? Språklärarnas Riksförbunds rikskonferens, 11-12 March, 2019 Stockholm, Sweden
Assessment of L2 English oral proficiency – didactic transpositions from policy documents to operationalization [Paper presentation]. EALTA (European Association for Language Testing and Assessment), 31 May - 2 June, 2019, Dublin, Ireland.
Documenting Assessment of Proficiency by the Use of Scoring
Rubrics: Raters’ assessment practices of a high-stakes national test [Poster presentation]. ECER (European Conference on Educational Research), August 2020, Glasgow, United Kingdom (Conference canceled).
Operationalizing assessment - Teachers' conceptualizations of L2 English oral proficiency in a high-stakes test [Paper presentation]. NERA (Nordic Educational Research Association), June 2022, Reykjavik, Iceland.
Teachers' conceptualizations of assessment of L2 English oral proficiency reflected in note-taking practices of a high-stakes, national test [Paper presentation]. QUINT (Quality in Nordic Teaching), June 2022, Hveragerdi, Iceland.
Övrigt
Publikationer
- Liliann Byman Frisén, 2024
- Minna Arvidsson, Helen Brink, Ann-Britt Enochsson, Liliann Byman Frisén, Kent Fredholm, Zara Hedelin, Anna Nissen, Annica Ådefors, 2023
- Liliann Byman Frisén, Erica Sandlund, Pia Sundqvist, 2023
- Liliann Byman Frisén, Pia Sundqvist, Erica Sandlund, 2022
- Liliann Byman Frisén, Pia Sundqvist, Erica Sandlund, 2021
- Marie Wejrum, Liliann Byman Frisén, Annelie K. Johansson, Christina Olin-Scheller, Camilla Grönvall, 2021