Katja Hvenmark Nilsson

Forskning
I mitt pågående avhandlingsarbete intresserar jag mig för vad som kommer fram i ungdomars berättelser om teater och dess betydelse för deras läsning av skönlitterära texter.
Studien kan bidra med kunskap om hur utövande av teater och improvisationsteater på fritiden kan knytas till skönlitterära läspraktiker i och utanför skolan.
Jag är del av forskargruppen ROSE (Research on Subject-specific Education) som är en flervetenskaplig forskarmiljö med särskilt intresse för ämnesdidaktik.
Samverkan
Biografi
Jag tog gymnasielärarexamen vid Linköpings universitet 2010. I flera år undervisade jag i svenska, engelska och svenska som andraspråk på såväl grundskolor som gymnasiet. Därefter arbetade jag tre år som adjunkt på lärarutbildningen F-3 på Stockholms universitet och två år som svensklärare på Handelshögskolan i Stockholm. Jag skrev min masteruppsats om uppgiftstyper i läromedel för årskurs 3. Efter det blev jag antagen som doktorand i pedagogiskt arbete på Karlstad universitet inom forskargruppen ROSE.
Utvalda publikationer
Uppgiftstyper i läromedel i svenska för årskurs 3 (2023). Stockholms universitet (Masteruppsats).
Välkommen in i mitt klassrum (2016, 2017) Studentlitteratur. ISBN: 9789144108681
Balanskonster för nya lärare (2013) Lärarförlaget. ISBN: 9789198084900
