Katja Hvenmark Nilsson
Forskning
I mitt pågående avhandlingsarbete intresserar jag mig för vad som kommer fram i ungdomars berättelser om improvisationsteater och dess betydelse för läsning av skönlitterära texter.
Studien kan bidra med kunskap om hur utövande av improvisationsteater på fritiden kan knytas till skönlitterära läspraktiker i och utanför skolan.
Jag är del av forskargruppen ROSE (Research on Subject-specific Education) som är en flervetenskaplig forskarmiljö med särskilt intresse för ämnesdidaktik.
Undervisning
Vid sidan av doktorandstudierna vid Karlstad universitet, undervisar jag i svenska på Handelshögskolan i Stockholm.
Samverkan
Biografi
Jag tog gymnasielärarexamen vid Linköpings universitet 2010. I flera år undervisade jag i svenska, engelska och svenska som andraspråk på såväl grundskolor som gymnasiet. Därefter arbetade jag tre år som adjunkt på lärarutbildningen F-3 på Stockholms universitet och två år som svensklärare på Handelshögskolan i Stockholm. Jag skrev min masteruppsats om uppgiftstyper i läromedel för årskurs 3. Efter det blev jag antagen som doktorand i pedagogiskt arbete på Karlstad universitet inom forskargruppen ROSE.
Utvalda publikationer
Uppgiftstyper i läromedel i svenska för årskurs 3 (2023). Stockholms universitet (Masteruppsats).
Välkommen in i mitt klassrum (2016, 2017) Studentlitteratur. ISBN: 9789144108681
Balanskonster för nya lärare (2013) Lärarförlaget. ISBN: 9789198084900