Ebba Hildén

Forskning
Mitt forskningsintresse riktar sig mot kommunikation och ledarskap i förskolan. Min avhandling, som försvarades i maj 2021, fokuserar den undervisande förskolläraren och mer specifikt hur undervisningsuppdraget formas. Tre empiriska studier genomfördes utifrån olika aktörers perspektiv: de yngsta förskolebarnen, rektorerna och förskollärarns. Avhandlingen skapar kunskap om hur dessa olika aktörer på olika sätt bidrar till undervisningssituationer i förskolan. Avhandlingens sammanvägda resultat visar den icke-verbala kommunikationens betydelse för undervisningssituationer och på förskolifiering som en strategi för professionen i hanteringen av ny policy. Förskolifiering sker när rektorer och förskollärare fyller begreppet undervisning med ett innehåll som rimmar väl med förskolans tradition och kultur.
Jag ingår även i ett forskningsprojekt där förskollärarstudenter följs under hela deras studietid; pilotSTEP. Här tittar vi på förskollärartillblivelse, men även hur värdegrundsfrågor och demokratifostran görs till både innehåll och mål inom ramen för förskolans verksamhet. Knutet till pilotSTEP finns även forskningsprojektet ULFstep. ULFstep har som syfte att på olika sätt främja samverkan mellan verksamhet, utbildning och forskning. I dessa forskningsprojekt ingår även Annica Löfdahl Hultman, Katarina Ribaeus, Ann-Britt Enochsson och Emelie Johansson.
Samverkan
UBB; Utbildnings- och idrottsvetenskapliga studier av Barn och Barndom
SOL-forsk
Biografi
Jag är förskollärare i botten och har arbetat som det ett antal år, gick sedan vidare till forskarskola för förskollärare. Forskarskolan resulterade i en licentiatuppsats och efter att den var klar arbetade jag som projektledare i ett utvecklingsprojekt med fokus på pedagogisk dokumentation. Jag har efter det även arbetat på förvaltningsnivå som kvalitetsstrateg förskola, med ansvar för huvudmannens systematiska kvalitetsarbete och ansvar för kommunens tillsyn hos fristående förskolor.
Utvalda publikationer
- Hildén, E. (2014). Kommunikation mellan de yngsta förskolebarnen i fri lek: Meningsskapande genom den levda kroppen. Licentiatuppsats, Karlstad: Karlstads universitet.
- Hildén, E. (2016). Toddlare i förskolan: Med fokus på de yngsta. Stockholm: Gothia Fortbildning.
Publikationer
- Ann-Britt Enochsson, Katarina Ribaeus, Annica Löfdahl, Ebba Hildén, 2021
- Ebba Hildén, Annica Löfdahl Hultman, Katarina Ribaeus, Ann-Britt Enochsson, 2021
- Ebba Hildén, Annica Löfdahl Hultman, Katarina Ribaeus, 2021
- Ebba Hildén, 2021
- Ebba Hildén, 2020
- Ebba Hildén, 2019
- Ebba Hildén, 2019
- Ebba Hildén, 2019
- Ebba Hildén, 2019
- Ebba Hildén, 2019
- Ebba Hildén, 2019
- Annica Löfdahl, Ann-Britt Enochsson, Katarina Ribaeus, Ebba Hildén, 2018
- Ebba Hildén, Katarina Ribaeus, 2018
- Ebba Hildén, 2018
- Annica Löfdahl, Ebba Hildén, 2018
- Annica Löfdahl, Ebba Hildén, Andreas Bergh, 2018
- Ebba Hildén, 2018
- Ebba Hildén, Annica Löfdahl, Andreas Bergh, 2018
- Ebba Hildén, 2018
- Ebba Hildén, Annica Löfdahl, 2017
- Ebba Hildén, 2016
- Ebba Hildén, 2014
