Ebba Hildén
Forskning
Mitt forskningsintresse riktar sig mot kommunikation och ledarskap i förskolan.
Min avhandling, som försvarades i maj 2021, fokuserar den undervisande förskolläraren och mer specifikt hur undervisningsuppdraget formas. Tre empiriska studier genomfördes utifrån olika aktörers perspektiv: de yngsta förskolebarnen, rektorerna och förskolläraren. Avhandlingen skapar kunskap om hur dessa olika aktörer på olika sätt bidrar till undervisningssituationer i förskolan. Avhandlingens sammanvägda resultat visar den icke-verbala kommunikationens betydelse för undervisningssituationer och på förskolifiering som en strategi för professionen i hanteringen av ny policy. Förskolifiering sker när rektorer och förskollärare fyller begreppet undervisning med ett innehåll som rimmar väl med förskolans tradition och kultur.
Andra forskningsprojekt:
- Ansvarsfullt ledarskap i Framtidens förskola (ALiFF). Projektets syfte är att bidra med kunskap om vilka aspekter av ledarskap som iscensätts när förskollärare leder barnskötares undervisningsprocesser och att diskutera betydelsen av denna nya organisering för förskolans undervisningspraktik. För att kunna studera detta och
bidra till utveckling av ett specifikt ledarskap använder vi oss av ett aktionsforskande arbetssätt (Rönnerman, 2022) i kombination med ett teoretiskt angreppssätt om lärares
handlingsberedskap (Teacher Agency) (Priestly m.fl, 2015). - Kvalificerad VFU - den beprövade erfarenhetens utmaningar och möjligheter. Syftet med projektet är att synliggöra erfarenhetsbaserad kunskap och problematisera beprövad erfarenhet som framträder under handledningssamtal mellan student och lokal lärarutbildare på fältet. Projektets teoretiska grund är förankrad i pragmatism där erfarenheter ges stor betydelse. För att tolka och förstå hur lokala lärarutbildare ger uttryck för beprövad erfarenhet används i projektet teorier om lärares agens (teacher agency) (Priestley, Biesta & Robinson, 2015). Syftet med projektet är även att stärka lärarutbildningens erfarenhetsbaserade delar. En vidare målsättning är att kunna bidra till att överbrygga det som brukar beskrivas som ett "gap mellan teori och praktik" i studenters lärartillblivelse. Projektet är finansierat av LUN. I projektet ingår även Susanne Duek, Åsa Melin och Jehona Tahiri-Berg.
- Pilot-STEP. Ett forskningsprojekt där förskollärarstudenter följs under hela deras studietid. Forskningsprojektets fokus var på förskollärartillblivelse, men även hur värdegrundsfrågor och demokratifostran görs till både innehåll och mål inom ramen för förskolans verksamhet. Forskningsprojektet var finansierad av LUN. I forskningsprojektet ingick även Annica Löfdahl Hultman, Katarina Ribaeus och Ann-Britt Enochsson.
Samverkan
Biografi
Jag är utbildad förskollärare och har arbetat som det ett antal år, gick sedan vidare till forskarskola för förskollärare. Forskarskolan resulterade i en licentiatuppsats och efter att den var klar arbetade jag som projektledare i ett utvecklingsprojekt med fokus på pedagogisk dokumentation där fyra rektorer, den kommunala huvudmannen samt Karlstads universitet samverkade. Jag har efter det även arbetat på förvaltningsnivå som kvalitetsstrateg förskola, med ansvar för huvudmannens systematiska kvalitetsarbete och ansvar för kommunens tillsyn hos fristående förskolor.
Jag har även varit verksam inom rektorsutbildningen vid Karlstads universitet med uppdrag som utbildningsledare och kursansvarig för kurser med fokus på rektors pedagogiska ledarskap, systematiskt kvalitetsarbete och juridiska frågeställningar. Inom ramen för rektorsutbildningen ledde jag även utvecklingsprocesser inom ramen för Samverkan bästa skola, som är samverkan mellan Skolverket, huvudman och huvudmannens aktörer (rektorer, förskollärare) samt Karlstads universitet.
Andra uppdrag som jag haft är ledamot i Skolforskningsinstitutets nämnd, ledamot i Lärarförbundets (nu Sveriges lärare) referensorgan för förskolan, föreläsare för Skolporten samt skribent för Tidningen Förskolan.
Utvalda publikationer
- Hildén, E. (2014). Kommunikation mellan de yngsta förskolebarnen i fri lek: Meningsskapande genom den levda kroppen. Licentiatuppsats, Karlstad: Karlstads universitet.
- Hildén, E. (2016). Toddlare i förskolan: Med fokus på de yngsta. Stockholm: Gothia Fortbildning.
Övrigt
Jag ingår i forskargruppen Utbildnings- och Idrottsvetenskapliga studier om barn och barndom (UBB).
Hemsida: https://www.kau.se/ubbhttps://www.kau.se/ubb
Forskargruppens sida på Facebook: https://www.facebook.com/groups/2259559387513238
Publikationer
- Ingrid Pramling Samuelsson, Lena O Magnusson, Susanne Kjällander, Anna Palmer, Christian Eidevald, Pia Williams, Hanna Palmér, Elza Dunkels, Ebba Hildén, Anna-Lena Godhe, Petra Petersen, Susanne Walan, Malin Nilsen, Andreas Ebbelind, Ann-Britt Enochsson, Anniqa Lagergren, Emelie Patron, Eva Norén, Karin Forsling, Marina Wernholm, Pernilla Lagerlöf, Sara Hvit Lindstrand, Kristina Holmberg, Kristina Danielsson, Cecilia Caiman, Robin Samuelsson, Kristina Walldén Hillström, 2024
- Annica Löfdahl, Katarina Ribaeus, Ann-Britt Enochsson, Ebba Hildén, 2023
- Ebba Hildén, Annica Löfdahl Hultman, 2023
- Annica Löfdahl, Katarina Ribaeus, Ann-Britt Enochsson, Ebba Hildén, 2023
- Ebba Hildén, Annica Löfdahl Hultman, 2023
- Ebba Hildén, Annica Löfdahl, 2023
- Ebba Hildén, Annica Löfdahl Hultman, Katarina Ribaeus, 2023
- Ann-Britt Enochsson, Katarina Ribaeus, Annica Löfdahl, Ebba Hildén, 2021
- Ebba Hildén, Annica Löfdahl Hultman, Katarina Ribaeus, Ann-Britt Enochsson, 2021
- Ebba Hildén, 2021
- Ebba Hildén, 2020
- Ebba Hildén, 2019
- Ebba Hildén, 2019
- Ebba Hildén, 2019
- Ebba Hildén, 2019
- Ebba Hildén, 2019
- Ebba Hildén, 2019
- Annica Löfdahl, Ann-Britt Enochsson, Katarina Ribaeus, Ebba Hildén, 2018
- Ebba Hildén, Katarina Ribaeus, 2018
- Ebba Hildén, 2018
- Annica Löfdahl, Ebba Hildén, 2018
- Annica Löfdahl, Ebba Hildén, Andreas Bergh, 2018
- Ebba Hildén, 2018
- Ebba Hildén, Annica Löfdahl, Andreas Bergh, 2018
- Ebba Hildén, 2018
- Ebba Hildén, Annica Löfdahl, 2017
- Ebba Hildén, 2016
- Ebba Hildén, 2014