Utbildnings-och idrottsvetenskapliga studier av Barn och Barndom (UBB)
UBB är ett vetenskapligt kunskapscentrum där vi utifrån olika kunskaps- och intresseområden studerar och belyser gemensamma konkreta, specifika och övergripande frågor om barn och barndom i utbildningssammanhang. Från och med hösten 2010 är UBB en av universitetets didaktiska centrumbildningar. Det innebär att kopplingen till forskning om förskolan och skolans yngre åldrar ytterligare betonas.
UBB består av ett 15-tal forskare och doktorander med skilda men överlappande kompetenser och teoretiska perspektiv inom områden som barns lärande och utveckling; värdepedagogiska frågor, barns rättigheter och medborgarskap; sociala villkor och styrning av utbildningssystem, lärarutbildning och läraryrket. Inom gruppen finns en rik produktion av såväl internationella vetenskapliga publikationer som populärvetenskapliga och didaktiska texter.
UBBs forskningsprogram har fokus på olika aspekter av demokratifostran, dels mot bakgrund av antidemokratiska strömningar i samhället, dels mot bakgrund av ett förändrat demografiskt landskap i Sverige där många nyanlända barn och familjer finns inom förskolans verksamhet.
UBBs forskning syftar till att belysa hur demokratifostran kommer till uttryck och att skapa en vidgad förståelse för hur barns livs– och utbildningsvillkor i de konkreta utbildningsverksamheter där barn finns påverkas och förändras.
UBBs strävan är att formulera nya kunskaper om barn, barndom och utbildning som kan tillföras det didaktiska fältet.