Hemsidan är under revidering och uppdateras löpande
Utbildnings-och idrottsvetenskapliga studier av Barn och Barndom (UBB)
Forskargruppen UBB - Utbildnings- och Idrottsvetenskapliga studier av Barn och Barndom - inrättades 2003. Forskningsmiljön utgör ett av fyra didaktiska forskningscentra med internt ekonomiskt stöd av Lärarutbildningsnämnden. Forskargruppens fokus utgörs av forskning om barn och barndom i utbildningsvetenskapliga miljöer (till exempel förskola, grundskola och fritidshem) och idrottsvetenskapliga miljöer (till exempel föreningsidrott, idrott i skolan, idrottsskolor). Forskningens övergripande innehåll relaterar, på olika vis, till aspekter av demokrati- värdegrunds- och likvärdighetsfrågor. Forskningsintresset riktas särskilt mot aktörsskap både gällande barns och ungas möjligheter att utvecklas och lära samt lärares och ledares villkor och möjligheter inom utbildnings- och idrottsvetenskapliga miljöer.
En generell utgångspunkt för UBB är att studier om barns och ungas villkor är viktiga att studera såväl enskilt som sammantaget för att bidra till kunskapsområdet barn och barndom inom utbildnings- och idrottsvetenskap. I förlängningen bidrar detta till att möjliggöra för alla barn och unga att lära och utvecklas i förskole/skolverksamheter. I forskargruppen ingår doktorander, lektorer, docenter och professorer (cirka 25 personer). Vi förenas i ett gemensamt intresse av att bidra med ny kunskap som direkt och indirekt leder till förbättrade möjligheter för barn och unga att lära och utvecklas i några av de institutionella sammanhang som utgör barndomens arenor i dagens samhälle- förskola, skola, fritidshem och idrottsföreningar. De specifika forskningsprojektens inriktningar är beroende av vilka personer som deltar och förändras och förskjuts när nya projekt påbörjas, när forskare tillkommer, när ny samverkan initieras eller när forskare slutar.