Tjänstefieringsguide
Tjänstefieringsguiden är ett stöd för företag som vill ta ett första steg mot tjänstefiering och skapa affärsmöjligheter genom att integrera varor och tjänster.

Det har blivit en trend bland många globala svenska företag att integrera varor och tjänster till erbjudanden som skapar värde i användning hos kund. För mindre företag med begränsade resurser kan en sådan omställning vara en stor utmaning, men också innebära stor potential för ökad konkurrenskraft, större tillväxt och ökad lönsamhet.
När tillverkande företag ändrar fokus och erbjuder kunder tjänster och värde inom nya områden enligt tjänstelogik, kallas det ofta tjänste ering. Tjänstefiering kan ses som en kontinuerlig process för att skapa erbjudanden som på bästa sätt stödjer kundens värdeskapande processer. Det innebär att företaget går från ett fokus på att sälja varor till kunden, till att lösa kundens problem och utmaningar.
Genom att gå igenom Tjänstefieringsguidens sex steg: Skapa insikt, Kartlägga, Paketera, Sälja, Skapa nytt samt Skapa kontinuitet, får ni ett smakprov på vad tjänstefering kan ge ert företag. Ni kommer att se möjligheterna med att leverera erbjudanden som löser kundens verkliga problem och hur dessa erbjudanden kan bli verklighet i ert företag.
Tjänstefieringsguiden lanserades 2017 och är framtagen i projektet ATIT, Avancerade tjänster i tillverkningsindustri, som genomförts av Swerea IVF, Linköpings universitet och CTF. Den framtagna modellen har under projektets gång provats hos tre företag; Cellcomb, Inission och Swede Rehandling Systems. Projektet ingår i det strategiska innovationsprogrammet Produktion2030 som finansieras av Vinnova, Energimyndigheten och Formas.
- Här kan du ladda ner Tjänstefieringsguiden.
