Hållbarhetsinitiativ och digital integritet i livsmedelsbranschen
Inom ramen för projektet TRUEdig utvecklar CTF och Elvenite ny kunskap som kan främja en hållbar utveckling av livsmedelsbranschen – fokus är på digitala tjänster, personlig integritet och regelverk kring digital integritet.
Forskningsprojektet TRUEdig handlar om digital integritet och hur företag som utvecklar digitala tjänster för ökad personlig integritet kan öka användarens trygghet och känsla av egenmakt. Inom ramen för projektet samverkar CTF med konsultföretaget Elvenite.
– Vi tittar på hur digital integritet hanteras av företagen inom olika typer av hållbarhetsinitiativ, vilket exempelvis kan handla om vilka strategier som används och vilken typ av data som bedöms relevant, säger Siri Jagstedt, forskare vid CTF. Elvenite bidrar med såväl kunskap och insikter inom branschen som kontakter och arbetet karakteriseras av en öppen och kreativ dialog där vi har kontinuerliga avstämningar inom projektet.
Forskningen syftar till att bidra till en ökad bredd vid hållbarhetsarbetet inom livsmedelsbranschen. Detta genom att identifiera och sprida goda exempel på operativa initiativ och tillvägagångssätt som möjliggör att sådana initiativ omhändertas och sprids såväl i organisationen som i nätverket. Ett särskilt fokus läggs på att se till sådana initiativ i relation till olika aktörer som verkar i värdekedjan, berättar Siri Jagstedt.
– Som konsultorganisation kan vi bidra med kompetens, relevanta frågeställningar och ett stort kontaktnät, säger Agnes Lindell, business owner Elvenite. Just nu befinner vi oss i en datainsamlingsfas och i detta arbeta bidrar vi med kontakter till relevanta intervjuobjekt inom sfären kring livsmedelsindustrin.
Vill bidra till ökad hållbarhet inom livsmedelsbranschen
– Hållbarhetsarbete är idag viktigt i de flesta organisationer och för att kunna nå hållbarhetsmålen krävs såväl bredd som spets, säger Siri Jagstedt. Traditionellt har hållbarhetsarbete ofta fokuserats på större initiativ med utgångspunkt i tekniska framsteg. Vårt fokus handlar om att öka bredden i hållbarhetsarbetet både inom organisationen och i värdekedjan för att kunna skala upp och sprida goda initiativ som ibland identifieras på gräsrotsnivå. För det krävs såväl en lyhördhet och stöttning inom organisationen som samarbete med andra aktörer i värdekedjan där man behöver kunna dela data – och här sätts frågor kring digital integritet i fokus.
Elvenite har ett stort fokus på både hållbarhet och livsmedelsindustrin, så forskning inom dessa områden är de gärna del av.
– Över lag anser vi att det är viktigt med samverkan mellan företag och forskning. Vi vill lära oss mer från forskningen samt vara med och bidra till att utvecklingen går framåt, säger Agnes Lindell. Det är viktigt att sprida ny kunskap i hela livsmedelsindustrin för att säkra en hållbar livsmedelsindustrin. Vi hoppas att arbetet i TRUEdig ska resultera i en konkret vägledning som är lätt att ta till sig av för livsmedelsindustrin och som vi kan använda i vårt arbete med att stötta deras utveckling.