CTF och Friskvården i Värmland i samarbete om digitala hälsofrämjande tjänster
Tillsammans med Friskvården i Värmland har CTF genomfört en studie för att testa hur rimligheten och effektiviteten i personlig digital coachning – en sms-coach som stöttar individer att genomföra beteende- och livsstilsförändringar.
Som ett direkt resultat av samarbetet så erbjuder Friskvården i Värmland nu sms-coachning till sina klienter.
– Studien har visat att sms-coachning ökar klienternas förmåga och möjlighet att nå sitt målbeteende, säger forskaren Charlotte Bäccman. Även klienternas generella självupplevda välmående ökade. Tjänsten ger påminnelser om de önskade beteendet, samt socialt och känslomässigt stöd. Många klienter tycks ha blivit mer medvetna om sitt eget ansvar för förändringarna. Det här ökade ansvarstagandet är viktigt för att upprätthålla det nya beteendet.
Forskarna har undersökt hur sms-coachning påverkar motivationen hos de som söker sig till Friskvården i Värmland för att få stöd att ändra sina mat- och träningsvanor. Personliga textmeddelanden baserade på varje klients behov skickas ut av en hälsocoach som klienten även träffar i fysiska möten. Klienten och coachen kommer tillsammans överens om innehåll och intervall.
– Från coachens perspektiv så ger sms-tjänsten ett mervärde till den vanliga friskvårdsdialogen,
inte bara vad gäller ökad flexibilitet, utan genom att de lär känna klienterna bättre och blir en del av deras vardag, säger Charlotte Bäccman.
Sms-coachning har ökat arbetsbördan något, men hälsocoacherna löste detta genom en mer gedigen struktur eller genom att ställa in sina egna påminnelser. Sms-coachning gav ett mervärde när pandemin slog till. Många klienter kunde få coachning trots restriktioner olika personliga förhållanden.
– Trots den uppsjö av digitala appar skapade för att stödja beteendeförändringar, så kan få av dem anpassas för att möta varje individs unika utmaningar och behov, säger Charlotte Bäccman. Därför ville vi i den här studien undersöka om och hur individuellt skräddarsydd sms-coachning kan stötta beteendeförändringar hos individer med olika utmaningar och behov.
Friskvården i Värmland är en ideell förening vars mål är att bidra till bättre hälsa bland länets invånare. En majoritet av klienterna har fått en remiss dit av en läkare, för att få hjälp att lära sig leva mer hälsosamt. Studien är en del av initiativet DigitalWell Arena och dess strävan efter nya, innovativa digitala hälso- och friskvårdstjänster.
– Vi hade privilegiet att delta i den här studien och testa sms-coachning som en beteendeförändrande teknik, säger Per Hjalmarsson, verksamhetschef för Friskvården i Värmland Det har gett oss värdefulla erfarenheter och en ökad kunskap om en arbetsmetod som kan stärka friskvårdsprocessen i kommunikationen med klienterna, och därmed även stärka deras motivation och förmåga att ändra sina livsvanor. Vi har blivit inspirerade till att införa detta arbetssätt som en del av vår verksamhet framöver.