Viktigt att minska bilresandet
2014-08-13Margareta Friman, föreståndare vid Samot, The Service and Market Oriented Transport Research Group vid Karlstads universitet, skriver tillsammans med kollegan Tommy Gärling om vikten av att minska bilismen och hur man kan göra det i en ny bok om hållbar konsumtion.
Snabba motoriserade transporter av människor och gods är viktigt i dagens samhälle. Ökad bilism har dock lokalt kortsiktiga och globalt långsiktiga negativa effekter. I en nyligen publicerad bok ”Handbook of research on sustainable consumption” (Editerad av Lucia A. Reisch och John Thøgersen) bidrar Samot-professorerna Tommy Gärling och Margareta Friman med ett kapitel om effektiviteten av, allmänhetens inställning till, och politiska genomförbara åtgärder som begränsar skador orsakade av den ökande bilanvändningen. Sådana åtgärder omfattas av grön teknik, infrastruktur med ökad tillgänglighet, förbättrad kollektivtrafik, förbud, prissättning och informationsåtgärder.
Utifrån olika forskningsresultat drar forskarna slutsatsen är att inga åtgärder är tillräckliga i sig själva utan att de måste kombineras på olika sätt för att ge störst effekt. Det är inte ens på längre sikt sannolikt att grön teknik, infrastruktur med hög tillgänglighet, eller förbättrade alternativ räcker om inte också tvingande åtgärder för minskad bilanvändning införs, som till exempel ökade kostnader för att äga och köra bil. Enligt tillgängliga bevis kan en kombination av information för frivilliga förändringar, bland annat ökad kunskap om kollektivtrafiksystemet, och prissättning ge mellan 5-30 procent minskning av bilismen i storstadsområden. Forskarna menar att argument från olika intressegrupper att privatbilism inte kan reduceras inte bör tas på allvar.
Boken ges ut av Elgar Publishing. Här kan du läsa mer om boken.