Tjänsteinnovation, vad kan praktiker lära från forskningen?
2016-04-12Den 27 april bjuder CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, in till Tjänsteinnovationsdagen på Karlstad CCC där kommer forskar och företagare att dela sina kunskaper och erfarenheter inom tjänsteinnovation, värdeskapande, kundupplevelser, affärsmodeller, digitalisering och Internet of things. I programmet medverkar bland andra Per Kristensson, professor i konsumentpsykologi och innovation vid CTF. Han kommer att prata om vad tjänsteinnovation och tjänstelogik innebär, vad företag och organisationer kan lära sig från forskningen. Han kommer också att beröra olika trender som händer runt om i världen. Många exempel från företag utlovas, enligt Per.
- Det spelar ingen roll om det är en vara eller tjänst. I slutändan handlar ändå allt om den tjänst som sker när värde skapas för användaren i användningssituationen. På CTF pratar vi om en tjänstlogik vilket innebär att anställda i organisationen i första hand fokuserar på hur din verksamhet stöttar kunder i deras värdeskapande process. Att förstå vad detta innebär är viktigt för alla verksamheter som vill utveckla och erbjuda konkurrenskraftiga och kundanpassade tjänster, säger Per Kristensson.
På Tjänsteinnovationsdagen den 27 april 13-17 på Karlstad CCC kommer Per Kristensson, professor i konsumentpsykologi och innovation vid CTF, att prata om tjänsteinnovation och tjänstelogik. Han kommer berätta vad dessa begrepp innebär och vad företag och organisationer kan lära sig från forskningen samt beröra olika trender runt om i världen. Många exempel från företag utlovas, enligt Per Kristensson.
Om Tjänsteinnovationsdagen
Tid & plats: Onsdag 27 april kl. 13-17, start med gemensam lunch kl 12, på Karlstad CCC.
Seminariet är kostnadsfritt, men anmälan krävs.
Läs hela programmet och anmäl dig här..
Tjänsteinnovationsdagen är en aktivitet inom CTFs forskningsprofil Tjänsteinnovationer för hållbara affärer (SISB, Service Innovation for Sustainable Business) där forskarna arbetar med att förstå och kartlägga tjänsteinnovationers beståndsdelar, hur tjänsteinnovationer kommer in och förändrar branscher i grunden. Detta inom detaljhandel och tillverkningsindustri. Forskningsprofilen sträcker sig över perioden 2011-2019 och är finansierad av KK-stiftelsen, Karlstads universitet, Ikea, Ericsson, Volvo, Löfbergs, Ica, Stamford och Valmet. Läs mer här ctf.kau.se/sisb.