Stort intresse för tjänster och innovationer
2014-06-18Dagens utveckling går otroligt snabbt. Många traditionella branscher och yrken kommer att försvinna då dagens produkter och tjänster ersätts av nya innovativa, kostnadseffektiva och kundanpassade lösningar.
- Fokusera på och lär känna dina kunder! För att få kunden att välja just dina produkter eller tjänster måste du känna dina kunder för att förstå vad de vill ha, sa professor Anders Gustafsson, som var en av presentatörerna på Tjänsteinnovationsdagen som anordnades av CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet.
Den 16 juni bjöd CTF in till Tjänsteinnovationsdagen på Karlstad Congress Culture Centre. Intresset var stort och nästan 200 deltagarna lyssnade till praktiker och forskare som berättade om hur de arbetar med tjänsteinnovation i sina verksamheter.
Företag behöver lägga mer tid på att lära känna sina kunder och fokusera på kundens upplevelse för att lyckas med tjänsteinnovationer. Det var ett budskap som återkom i flera presentationer. Ett annat var hur den snabba utvecklingen i samhället leder till förändrade förutsättningar inom många branscher. Ingen företagare vill ha ett nytt "kodak-moment".
Nya tjänster skapas genom personliga data
Personliga data, digitalt lagrad data om dig och dina vanor, används för att skapa nya tjänster. Irene Ng, professor vid University of Warwick, berättade om The HAT project som handlade om hur vår personliga data kan användas i olika tjänster som underlättar vardagslivet. Vikten av att medborgarna ska ta makten över sin egen information betonades.
Paul Maglio, professor vid University of California, delade med sig av sina erfarenheter från sin tid hos IBM och lyfte exempel på företag som lyckas med sina tjänsteinnovationer. Ett av dessa är Disney World som genom ett nytt åkarmband samlar personlig data om sina kunder. Åkarmbandet är utrustat med en slags sändare som lagrar personlig data. Information som sedan används för att ge kunden en bättre upplevelse genom rabatterade erbjudanden, information om vilka åkattraktioner eller matställen som finns närmast och som har minst kö. Allt för att kunden ska få en bättre upplevelse och spendera mer tid och pengar i nöjesparken.
Kundupplevelse i fokus
Manfred Dasselaar, service innovation researcher, pratade om Ericssons skifte från att fokusera på produkter till att fokusera på tjänster och värdet för kunden. Julia Jonasson, service design and business engineering, Volvo Group Trucks Technology, gav exempel på hur hon och hennes grupp arbetar med tjänsteinnovationer utifrån kundens behov och upplevelse.
Den nysläppta boken Tjänsteinnovation, skriven av forskarna Per Kristensson, Anders Gustafsson och Lars Witell presenterades också under gårdagen av Anna Lundmark Lundberg, vd Almi Företagspartner i Värmland, som bekräftade den snabba utvecklingen i dagens samhälle.
- Se på våra barn, de är framtidens företagare och kunder. Samhället idag ser inte ut som när du och jag växte upp. Tid och rum har en helt annan betydelse på grund av dagens teknik med mobiltelefoner, surfplattor, datorer, dataprogram, spel och appar. Det gäller att hänga med i den snabba utvecklingen som sker idag, sa Anna Lundmark Lundberg, vd Almi Företagspartner Värmland.
- Vi är väldigt glada och tacksamma att så många dök upp och ville diskutera tjänsteinnovation med oss. Det visar att det är en fråga som ligger rätt i tiden, sa Lars Witell, en av initiativtagarna bakom Tjänsteinnovationsdagen.