Samot och Karlstadsbuss studerar effekterna av de nya stadsbussarna
2013-08-29Den 1 juli bytte Karlstadsbuss ut sina stadsbussar. Med de nya bussarna infördes också en rad förbättringar, bland annat internet, ett entertainment systemet kallat Buss-TV och en modernare inredning. Vad resenärerna tycker om detta och hur dessa förändringar påverkar deras syn på Karlstadsbuss ska en våra Samot-doktorander, Erik Nilsson, ta reda på.
- Genom enkätundersökningar ska jag undersöka vad resenärer tycker om och hur de upplever Karlstadsbuss utifrån följande kriterier: tillgänglighet, kvalitet och nöjdhet. Den första delstudien genomfördes i juni 2013 då de gamla bussarna fortfarande var i drift. En andra undersökning kommer ske nu i höst med de nya bussarna i drift. Resultaten från båda undersökningarna kommer sedan att jämföras och sammanställas, säger Erik Nilsson, doktorand i psykologi vid Samot, The Service and Market Oriented Transport Research Group.
Fånga resenärernas upplevelse
Målet med undersökningen är att fånga resenärerna upplevelser av nya förbättrade kvalitetsattribut och vilken betydelse detta kan ha för nöjdhet. Projektet kommer också ge möjlighet att utveckla och validera ett mätinstrument som fångar resenärers upplevda tillgänglighet i och med kollektivtrafiken.
Fortsatt fokus på kundupplevelsen
- Tack vare internet och Buss-TV kan vi fortsätta jobba vidare med kundupplevelsen ombord. Sedan 2005 har vi ökat resandet med 60% och mycket talar nu för ett fördubblat resande innan 2020, säger Robert Sahlberg, affärsutvecklingsansvarig på Karlstadsbuss.