Rapport från UITPs akademiska nätverk
2015-01-28Den 26 januari var Margareta Friman, i sin roll som styrelseledamot, på plats i Bryssel för att delta i ett möte med UITPs akademiska nätverk, International Association of Public Transport. Temat var metoder för finansiering av framtida kollektivtrafikprojekt.
- Mötet inleddes med ett antal presentationer inom temat. Ett projekt från Frankrike handlade om att beskatta fastigheter runt den nya infrastrukturen. En viktig fråga var hur långt man bör sträcka sig från stationen - när börjar värdet av den nya infrastukturen avta? Detta besvarades delvis av en presentatör från Japan som utvecklat en metod för att beräkna stationers upptagningsområde. En annan presentationen behandlade parkeringsavgifter som metod för att finansiera kollektivtrafiken. Försök från tre australienska städer visar dock inte på stora framgångar. Intäkterna är försvinnande små i relation till vad ny infrastruktur kostar, bilisterna ändrade inte sitt beteende då arbetsgivaren allt som oftast betalade avgiften och den summa som kom in till stadskassan var inte dedikerad till kollektivtrafikprojekt. Efterföljande diskussion handlade om barriärer och att tydliggöra värdet av kollektivtrafik för individen och samhället. Slutsatser som drogs av mötet var att det finns behov av en verktygslåda med flera finansieringsmetoder och att värdet av kollektivtrafik tydligare bör beskrivas och kommuniceras till politiker och beslutsfattare, säger Margareta Friman.
UITPs International Association of Public Transport är en global sammanslutning för operatörer och huvudmän i kollektivtrafiken med 3.400 medlemmar från drygt 90 länder på alla kontinenter. Nätverket omfattar även beslutsfattare, forskare, leverantörer och industri. Margareta Friman är sedan 2010 styrelsemedlem i nätverkets styrande råd, UITPs Academic Network Steering Board. Läs mer på uitp.org