Oron för digital integritet ökar i spåren av pandemin
2021-03-01Svenskarna har blivit mer oroliga för hur deras personliga information hanteras digitalt som följd av coronapandemin. Det visar en ny undersökning om svenskarnas syn på digital integritet som gjorts i samverkan med forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning.
Oron för hur personlig information hanteras digitalt har ökat markant de senaste åren och blivit allt mer påtaglig under pandemin, då människors liv blivit mer digitala. Tolv procent säger sig ha blivit mer oroliga för hur deras information hanteras som en direkt följd av pandemin, enligt undersökningen.
Resultaten visar en tydlig korrelation mellan ökad kunskap och oro. Andelen som är medvetna om att information samlas in och andelen som är oroliga för hur den hanteras har båda fördubblats sedan 2015.
- Den ökade oron beror inte nödvändigtvis på att vi delar mer information utan snarare på en ökad förståelse för i vilken omfattning den samlas in, säger Lukas O Berg, VD på Insight Intelligence.
- Det är intressant att se att samtidigt som oron har ökat, säger över 80 procent att de ofta använder sig av tjänster som är gratis att använda men som samtidigt bygger på riktad reklam, säger Charlotte Bäccman, forskare vid CTF.
Överhuvudtaget är svenskarnas beteenden något paradoxalt då några av de mest regelbundna beteenden vi har på nätet, som till exempel att läsa nyheter och att använda sökmotorer, sociala medier och näthandel, också är de tjänster som vi har lägst förtroende för, menar hon.
- Detta kan verka motsägelsefullt men det visar snarare att även om förtroendet för tjänsteleverantörerna är lågt är det upplevda värdet av att använda tjänsterna högt, säger Charlotte Bäccman.
Det verkar inte vara en ovilja att dela med sig av information i sig som är anledningen till oron utan snarare att man inte är säker på hur informationen hanteras, att den inte läcker vidare i syften man inte är bekväm med. Då mer än varannan person säger sig vara villig att dela med sig av personlig information för att bidra till forskning och samhällsutveckling.
- Utveckling av digitala tjänster ökar allt snabbare och allt fler människor använder digitala tjänster och delar personlig information. I vår forskning är vi intresserade av hur detta påverkar användarnas upplevelser, integritet och intressen och hur digitala tjänster som ger en ökad trygghet hos användaren kan utvecklas, avslutar Charlotte Bäccman.
Undersökningen är genomförd av Insight Intelligence i samverkan med CTF, Skatteverket, Arbetsförmedlingen, IAB Sverige och RISE. Den baseras på svar från 1000 svenskar mellan 16 och 70 år som under januari 2021 intervjuats genom Sifos riksrepresentativa webbpanel. Resultaten finns sammanfattade i rapporten ”Delade Meningar”.
Länk till rapporten "Delade Meningar 2021" på insightintelligence.se.