Öka affärerna med tjänstelogik
2016-10-17Inom projektet ATIT har forskare vid CTF, Linköpings universitet och Swerea IVF utvecklat en modell för hur små och medelstora företag inom tillverkningsindustrin kan öka sina affärer genom att satsa på tjänster. Projektet har pågått under tre års tid och den 22 september hölls ett avslutande seminarium på Säröhus i Göteborg.
I seminariet medverkade representanter från företag, forskningsinstitut och företagsnätverk för att diskutera och lära sig mer om vad en satsning på tjänstefiering kan innebära och hur det kopplar till ökad konkurrenskraft, större tillväxt och ökad lönsamhet. Deltagarna gavs också möjlighet att prova på verktyg från modellen som utvecklats inom projektet.
Under dagen intervjuades de tre företag som medverkat i projektet och de var alla mycket nöjda.
- Det är extra viktigt för små företag att ha stöd och bollplank under sitt tjänstefieringsarbete, sa Henric Nedéus på Cellcomb.
Eva Nilsson på Swede Rehandling Systems förklarade att hennes nya kunskaper om tjänstelogik innebär att hon ser helt nya affärsmöjligheter nu som hon inte sett tidigare.
- Det känns jättekul att se utveckling hos företagen och att alla är så positiva till sin utveckling och medverkan i projektet. Vårt mål är att tjänstefieringsmodellen kommer att användas av fler företag i framtiden och vara ett stöd för fler företag vid utveckling av tjänsteerbjudanden, säger Nina Löfberg, forskare vid CTF.
ATIT, Avancerade tjänster i tillverkningsindustri, bedrivs av forskare vid CTF, Linköpings universitet och Swerea IVF som i samarbete med Almi Företagspartner Värmland samt de värmländska företagen Inission, Swede Rehandling Systems och Cellcomb utvecklat en modell för hur små och medelstora företag kan öka sina affärer med tjänster. Projektet ingår i det strategiska innovationsprogrammet Produktion2030 och finansieras av Vinnova, Energimyndigheten och Formas.