Nytt mätverktyg för upplevelsen av spelifierade tjänster
2019-03-12I en färsk studie har forskarna Johan Högberg och Erik Wästlund vid CTF, Centrum för tjänsteforskning utvecklat ett nytt verktyg som kan användas för att mäta spelupplevelsen av spelifierade tjänster.
Mätverktyget, Gamefulquest, gör det möjligt att mäta en användares upplevelse av en spelifierad tjänst.
- Med hjälp av mätverktyget kan vi undersöka hur olika spelelement påverkar spelupplevelsen och skapa en förståelse för hur olika implementationer av spelifiering kan hjälpa en användare att förändra ett beteende, säger Johan Högberg doktorand i psykologi. En utmaning med spelifierade tjänster är att göra dem lagom utmanande så att de blir roliga och intressanta att använda och med Gamefulquest kan vi nu mäta detta. Vi som forskare kan få en bättre förståelse kring spelifieringsprocessen och utvecklare och andra aktörer med intresse av spelifierade tjänster kan utvärdera sina tjänster för att ta reda på om de uppnår målet med sina tjänster.
Spelifiering, eller så kallad Gamification, blir ett allt vanligare inslag i digitala tjänster och system och innebär att element från spel används för att skapa en positiv upplevelse för att hjälpa användare att förändra sitt beteende.
Studien har genomförts i samarbete med Juho Hamari, professor i Gamification och ledare för forskargruppen Gamification Group i Finland och med hjälp av enkäter bland användare av apparna Zombies, Run!, Duolingo och Nike+ Run Club.
Studien är publicerad i artikeln “Gameful Experience Questionnaire (GAMEFULQUEST): an instrument for measuring the perceived gamefulness of system use” är publicerad i den vetenskapliga tidskriften User Modeling and User-Adapted Interaction.