Nya idéer och beteenden bidrar till uppkomsten av nya marknader
2018-06-18I takt med uppkomsten av företag som Spotify, Uber och Airbnb har marknaden för musik, resor och boende förändrats radikalt de senaste åren. I doktorsavhandlingen ”The Evolution of markets – A service ecosystems perspective” beskriver Kaisa Koskela-Huotari hur nya marknader uppstår och vilka faktorer och aktörer som påverkar denna process.
Kaisa Koskela-Huotari, doktor i företagsekonomi vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, har i sin avhandling studerat uppkomsten av nya marknader. Syftet är att skapa en förståelse för hur marknader utvecklas och hur innovationer och marknader är kopplade till varandra i denna process.
- Ta som exempel hur vårt sätt att konsumera musik förändrats de senaste tio åren i takt med uppkomsten av Spotify och andra musiktjänster. Från att köpa och lyssna på egna CD-skivor med våra favoritartister streamar vi idag musik dygnet runt. Vi lyssnar på spellistor, som vi själva eller någon annan skapat, med artister som vi kanske inte ens känner till. Det här är några förändringar som är synliga för oss konsumenter. Samtidigt har det skett andra, ännu mer dramatiska förändringar, för andra aktörer i musikbranschen. Det är den här typen av förändringar som jag försöker förklara i min doktorsavhandling, säger Kaisa Koskela-Huotari.
För att förstå hur nya marknader uppstår och hur innovationer och marknader är kopplade till varandra använder Kaisa Koskela-Huotari ett tjänsteekosystem-perspektiv där flera aktörer, till exempel företag, anställda och konsumenter, samverkar och aktivt integrerar sina kunskaper och andra resurser för att nå specifika mål.
Alla kan förändra och bidra till att nya marknader uppstår
- Innovationer uppstår alltid inom befintliga marknader med existerande regler och normer som formar och begränsar vårt sätt att tänka kring möjliga innovationer, berättar Kaisa Koskela-Huotari.
I avhandlingen presenterar hon en modell för att förklara marknadsutvecklingsprocessen närmare. I modellen beskrivs samspelet mellan innovationer och marknader samt hur denna process kan bromsas eller drivas framåt av två olika typer av aktörer – "marknadsupprätthållare" (market maintainers) och "marknadsförändrare" (market disruptors).
Kaisa Koskela-Huotari hoppas att hennes doktorsavhandling kan bidra till fortsatta akademiska diskussioner inom området. På ett praktiskt plan hoppas hon att avhandlingen kan bidra till att synen på marknadsutveckling ändras.
- Vi reproducerar dagligen olika marknader och genom att aktivt förändra vårt beteende kan vi påverka en marknad. Vill vi skapa ett hållbart samhälle med en bättre miljö måste vi aktivt förändra vårt egna beteende och kräva detsamma av andra, avslutar Kaisa Koskela-Huotari.
Kaisa Koskela-Huotari disputerade i företagsekonomi den 16 mars vid Handelshögskolan på Karlstads universitet med doktorsavhandlingen ”The Evolution of markets – A service ecosystems perspective”.
Här kan du lyssna till ”Forskningspodden” från Karlstads universitetsbibliotek där Kaisa Koskela-Huotari intervjuas om sin avhandling.