Ny metod för att mäta kundupplevelse i realtid
2014-03-31Just nu pågår ett projekt vid Samot, The Service and Market Oriented Transport Research Group vid Karlstads universitet, som handlar om att öka förståelsen för hur resenärer upplever sitt dagliga resande. Forskarna har utvecklat ett verktyg där de kan mäta upplevelser i realtid.
- Med hjälp av vår mobila app hoppas vi kunna få fram mer kunskap om resenärernas upplevelser och behov. Kunskap som kan underlätta för branschen och politiker att fatta kloka beslut om kollektivtrafikens utveckling, säger Lars E Olsson, forskare och projektledare.
I de flesta tillfredsställelsemätningar i kollektivtrafiken får resenärerna svara på frågor utifrån hur de upplevde sin senaste resa långt efter att själva resan genomförts. Forskning pekar dock på att svaren riskerar att påverkas av minnesförvrängningar. Därför håller forskarna på att utveckla en ny metod som mäter känslor och tillfredsställelse under själva resan istället för efter.
Svarar via mobiltelefonen
I projektet får arbetspendlare med olika färdmedel svara på frågor om sinnesstämning och upplevelser under resan via sin mobiltelefon.
- Vi arbetar just nu med att utvärdera vår mobila app med hjälp av en testgrupp. Funkar allt som det ska startar vi våra riktiga mätningar i slutet av april. Dessa kommer att ske i Värmland och i de tre största städerna i Sverige, säger Margareta Friman, Professor och forskare i projektet.
Allt viktigare att leverera en positiv reseupplevelse
För att öka andelen resenärer blir det allt viktigare att utforma en attraktiv tjänst. Att belysa viktiga känsloupplevelser och kvalitetsaspekter, under respektive efter resan, kan hjälpa till att fastställa vad som påverkar valet att fortsätta att åka kollektivt respektive med bil. Bättre kunskaper om resupplevelser ger branschen underlag att förutsäga och påverka upplevelser som resenären uppskattar.
Forskningsresultaten kommer att vara branschen till hjälp vid planering och beslutsfattande vid utvecklingen av en attraktiv och hållbar kollektivtrafik. Det kan också användas i diskussioner med politiker kring strategiska beslut om kollektivtrafikens fortsatta utveckling.
- Just nu är vårt fokus på kollektivtrafik, men vi ser också att vår applikation kan användas vid upplevelsemätningar inom andra områden som till exempel inom vården, handeln eller utbildningar, säger Lars E Olsson.