Ny bok om att leda och utveckla utifrån tjänstelogik
2016-04-25Det pratas om tjänsteinnovation, värdeskapande och ett ökat fokus på tjänstelogik. Vill du veta vad det innebär och hur kan man leda och utveckla en verksamhet utifrån tjänstelogik? Då kan den nya boken Tjänstelogik, skriven av forskaren Per Skålén vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, vara ett bra verktyg för dig.
Boken beskriver tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.
Från varulogik till tjänstelogik
I dag går många, både privata och offentliga, verksamheter från att värde skapas i den interna produktionen till att fokusera på användarna som värdeskapare när de utnyttjar ett erbjudande samt hur man kan stödja den processen. Ett skifte från varulogik till tjänstelogik.
- Varulogik har länge dominerat, inte bara inom näringslivet utan även inom den offentliga sektorn. Ett skifte till tjänstelogik är en utmaning. Det kräver en förståelse för hur värde skapas, vilken roll användarna har och hur man kan stötta dem i deras värdeskapande. Det handlar inte om erbjudandet, tjänsten eller produkten, i sig utan vad det gör, vilket värde det skapar för användaren, säger Per Skålén.
Handbok för yrkesverksamma och studenter
Boken riktar sig till chefer och praktiker, både i privat och i offentlig sektor, och till universitetsstudenter.
- Tjänstelogik uppfattas ofta som abstrakt. Här introducerar jag ämnet på ett lättillgängligt sätt med praktiska exempel. Chefer och praktiker inom olika typer av verksamheter kan få vägledning i hur deras verksamhet kan gå från att vara baserad på varulogik – med fokus på det interna värdeskapande som detta innebär – till att bli baserad på tjänstelogik med fokus på kunder och andra användares värdeskapande. Vägledning ges också om tjänsteinnovation och andra områden som tjänstelogiken är relevant för, säger Per Skålén.
I varje kapitel återfinns diskussionsfrågor som syftar till att leda till en reflektion och förändring av den egna verksamheten utifrån tjänstelogik. För studenter kan boken med fördel användas som komplement till den mer traditionella varulogikbaserade beskrivning av relationen mellan företag och kunder som de flesta grundböcker i marknadsföring och management bygger på. Även för studenter finns diskussionsfrågor i slutet av varje kapitel som syftar till att öka förståelsen av tjänstelogiken och att relatera den till verkliga förhållanden.
Boken "Tjänstelogik", ISBN 978-91-44-10760-8, ges ut av Studentlitteratur.