Ny artikel om beteendeförändringar inom kollektivtrafiken
2019-02-27En av CTF:s senaste publikationer är skriven av forskarna Frida Skarin, Lars E. Olsson, Margareta Friman och Erik Wästlund och handlar om faktorer som påverkar beteendeförändringar i kollektivtrafiken.
Forskarna har följt en "Prova-på-kampanj" där personer, som uppfyllde vissa kriterier, fick resa gratis med kollektivtrafik under två veckor. Syftet var att undersöka hur kampanjen påverkade deltagarna, om den fick fler att välja kollektivtrafik framför bilen, och hur psykologiska faktorer som motivation, mål och strategi påverkade detta.
- Vår studie visar att socialt stöd, till exempel från familj, vänner, kolleger eller arbetsgivare, och tilltro till sin förmåga att förändra resbeteende under prova-på-kampanjen ledde till beteendeförändring. Hos kampanjdeltagare utan socialt stöd och tilltro såg vi ingen större effekt på resbeteendet. Motiv som användes för att locka deltagare, till exempel "åk gratis" och "spara miljön", kunde inte kopplas till ett förändrat resbeteende. Andra motiv, som till exempel viljan att förändra sitt resbeteende, verkar viktigare. För att få till en beteendeförändring vid prova-på-kampanjer, eller andra marknadsföringskampanjer, är det viktigt att använda motiv som leder till beteendeförändring och här krävs fortsatt forskning, säger Frida Skarin, doktorand i psykologi vid CTF.
Studien genomfördes i samband med en prova-på-kampanj hos Värmlandstrafik under hösten 2014. Kriteriet för att delta var att deltagarna skulle ha körkort och egen bil som de använde för att ta sig till och från jobbet minst tre gånger per vecka.
Artikeln "Importance of Motives, Self-efficacy, Social Support and Satisfaction with Travel for Behavior Change during Travel Intervention Programs" är publicerad i den vetenskapliga tidskriften "Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour", som fokuserar på beteende och psykologiska aspekter inom transportområdet.