Marcus Olsson pratade om framtidens handel hos Handelskammaren
2017-05-05Den 2 maj bjöd Handelskammaren i Värmland in till nätverksfrukost med temat framtidens handel. På plats fanns bland andra doktoranden Marcus Olsson för att prata om upplevelsebaserad handel och Gamification.
Deltagarna fick ta del av diskussioner kring de senaste trenderna, framtidens kundupplevelser, konsumenters förväntningar och nästa generations butiker.
- En stor del av diskussionerna handlade om hur den växande e-handeln påverkar den fysiska handeln. Kommer den fysiska butiken att försvinna helt? Med detta som utgångspunkt pratade jag om vikten av kundupplevelsen. Ett område där fysiska butiker har en unik förutsättning just på grund av att de är fysiska. En utmaning för många företag är att kunna skapa smidiga kundupplevelser i situationer där kunderna förflyttar sig mellan olika kanaler, det vill säga mellan fysisk handel och e-handel, säger Marcus Olsson, doktorand i företagsekonomi vid CTF.
Du forskar bland annat om Gamification, vad är det och hur kan det användas?
- Det innebär att man använder olika typer av spelelement från till exempel brädspel eller dataspel i miljöer som inte är faktiska spel, exempelvis i en butik. I grund och botten handlar det om att öka engagemanget och bidra till en positiv kundupplevelse. Ett exempel på Gamification är Linkedin. Det är en webbtjänst där man sköter sitt professionella nätverk och som ger användaren feedback gällande progression på sitt profilbyggande i form av statussymboler. Denna typ av feedback och statussymboler är typiska spelelement. Det fanns ett stort intresse för Gamification bland deltagarna. En något kritisk fråga som dök upp var: Är inte detta manipulation? Men det handlar inte om att tvinga användaren att göra det du eller någon annan vill utan hjälpa och stötta användaren att göra det dom själva vill.
Hur ser du på framtidens handel?
- Vi kommer att se en allt större integrering av olika typer av teknologi. Ett intressant exempel är butikskonceptet Amazon Go, en fysiskt butik som saknar både kassa och självscanning. Kunden checkar in i butiken med en app i sin mobil. Systemet registrerar automatisk vilka varor som läggs varukorgen och betalningen sker automatiskt när kunden lämnar butiken. Här har man använt teknologi för att göra det smidigare för kunden i hopp om att bidra till en bättre kundupplevelse.
- Andra heta områden som det finns stora förväntningar på och som har potential att revolutionera framtidens handel är: AR och IOT. AR, Augmented reality, eller ”förstärkt verklighet”, kan liknas med virtuell verklighet. Skillnaden är att med AR ser man verkligheten men med nya objekt tillagda. Tekniken har uppmärksammats bland annat genom mobilspelet Pokémon. Ett annat exempel är Hololens, ett slags hologramglasögon som Microsoft lanserade 2015. Jag är säker på att tekniken snabbt kommer att utvecklas och att det kommer finnas ett stort antal potentiella användningsområden för den. IOT, Internet of things, innebär att maskiner, fordon, hushållsapparater och andra saker vi har i våra hem och använder i vår vardag är uppkopplade och kan kommunicera med omvärlden. Tänk dig till exempel att ditt kylskåp har stenkoll på vilka matvaror som finns där och vad som håller på att ta slut. Varje gång du handlar mat får du relevanta erbjudande från din matvarubutik baserat på ditt kylskåpsstatus.