”Klisterlappar ändrar inte folks smittsamma beteende”
2020-11-10Per Kristensson, under den rubriken skrev du tillsammans med tre kollegor på DN Debatt i söndags apropå smittspridning. Vad menar ni med detta?
- Vi menar att myndigheter och regioner har en naiv förståelse för hur människors beteenden förändras. Uppmaningar och information i form av klisterlappar och skyltar kan påminna om viktiga beteenden, men forskning visar att det sällan räcker för att förändra beteenden, säger Per Kristensson, professor i innovation och konsumentpsykologi och föreståndare vid Centrum för tjänsteforskning.
Forskarna skriver bland annat att coronapademin till stor del är ett beteendeproblem och för att informationskampanjer ska få bättre effekter behöver de baseras på aktuell forskning om beteendeförändring.
I artikeln delar de fem konkreta råd på hur svenska myndigheter kan få bättre effekt av spenderade medel.
- Poängen med våra råd är att beteenden i hög utsträckning styrs av andra faktorer än generella uppmaningar. Vårt huvudbudskap är att myndigheter bör konsultera vetenskaplig forskning i psykologi för att bättre påverka människors beteende, säger Per Kristensson.