Karlstads universitet profilerar sig med nätbaserad spetsutbildning
2016-01-15Under sex månader ska Karlstads universitet utveckla en strategi för webbaserad distansutbildning på avancerad nivå. Utbildningar utvecklas tillsammans med näringslivet och olika samhällsaktörer och bygger på forskningen inom några av universitetets excellenta och starka forskargrupper. Projektet beviljades nyligen 350 000 kronor av KK-stiftelsen.
Nationell och internationell profilering genom nätbaserade kurser för yrkesverksamma som baseras på forskning inom CTF - Centrum för tjänsteforskning, CMM - Characterizing and modelling of materials och Computer Science. Det är det konkreta målet för en strategi som håller på att utvecklas inom Karlstads universitet. Samtidigt förenas flera av universitetets strategiska mål: att bidra till en internationell positionering av forskargrupperna samt att tillsammans med företag och samhällsaktörer utveckla webbaserade kurser med hög kvalitet och som kan erbjudas flexibelt.
- Projektet heter "strategy for web-based courses for international positioning of strategic research groups". Tanken är att utveckla en universitetsgemensam strategi för hur vi kan utveckla kurser som är intressanta för yrkesverksamma. Det ska vara innovativa kurser med hög kvalitet och som bygger på ledande forskning, berättar Jörg Pareigis, projektledare, lektor i företagsekonomi vid Handelshögskolan samt knuten till CTF.
Inspiration till arbetet hämtas dels från holländska TU Delft, dels från det tidigare KK-projektet use.it. I projektgruppen ingår förutom Jörg Pareigis, Anders Gåård från CMM, Stefan Alfredsson från Computer Science och Mats Liljedahl, Kompetensutvecklingsenheten.
Inventerar kompetensbehov och internationella marknaden
Arbetet med att skriva fram en strategi kommer att pågå hela våren 2016 och omfatta bland annat workshoppar med en rad företag för att identifiera behovet av kompetensutveckling samt en inventering av vad som redan erbjuds nationellt och internationellt via exempelvis Class Central och Open Education Europa. Därefter är avsikten att göra en ny ansökan till KK-stiftelsen, för att utveckla konkreta kurser och ta ställning till frågor som rör antagning, plattformar, design och praktiskt genomförande.
Projektet Strategy for web-based courses for international positioning of strategic research groups beviljades i december 350 000 kronor av KK-stiftelsen inom NU15-utlysningen. NU – Nätbaserad utbildning för internationell positionering – är ett nytt program KK-stiftelsen har tagit fram, och presenterades för första gången i september i år.