Intressant forskning i samarbete med OKQ8
2013-09-19Vad händer när man låter ett av CTFs forskarteam med ögonspårningsutrustning och forskningsfrågor få tillgång till några OKQ8 butiker? Svaret är intressanta experiment inom området konsumentbeteende.
Under sommaren fick forskare från CTF använda några av OKQ8:s butiker i Karlstad för att utföra studier inom området konsumentbeteende och kundupplevelser.
Uppgiften styr vårt sökbeteende
- Vi har bland annat studerat hur kunders sökmönster ser ut i butiken. Detta med hjälp av speciella glasögon, Eye-tracking-glasögon, som spårar och filmar ögonrörelser. Glasögonen visar vad en person tittar på och hur han eller hon letar bland olika butikshyllor i butiken. Extra intressant är hur en specifik uppgift styr det vi letar efter, och framförallt sättet hur vi letar tills vi löst uppgiften och vad sker efter det. Det vill säga ska du köpa en liter mjölk, en liter spolarvätska eller är sugen på en bit choklad så är du extremt fokuserad på att lösa den uppgiften men efter det är du ”sårbar” för spontanköp, berättar Anders Gustafsson, professor i företagsekonomi vid CTF.
Kundmöten i fokus
Forskarna har också utfört experiment där egna medarbetare fått agera butikspersonal. Detta för att studera hur kunder reagerar vid olika typer av kundmöten.
- Det vi framförallt är intresserade av är om vi kan utlösa olika typer av känslomässiga reaktioner av de olika mötena. Beroende på hur vi kan identifiera oss med den anställde reagerar vi väldigt olika, vilket är fantastiskt fascinerande, berättar Anders Gustafsson.
Resultaten presenterades av Anders Gustafsson den 17 september på OKQ8:s företagskonvent som samlade 550 medarbetare på Karlstad CCC.
Studierna presenteras internationellt
I början på oktober kommer Anders Gustafsson och Tobias Otterbring, doktorand i konsumentpsykologi vid CTF, att åka till USA, närmare sagt Chicago, för att presentera resultat från studien på den årliga internationella konferensen Association for Consumer Research Conference.