Innovation ur kundens perspektiv
2019-03-14Det var tredje gången som CTF bjöd in till Tjänsteinnovationsdagen, en dag då frågor kring innovation, tjänster och affärsutveckling är i fokus gemensamt för akademi och praktik. Årets tema var innovation ur kundens perspektiv. Lisa Henriksson, Ikea, och Marija Borenius, Konsumentverket delade sina erfarenheter och insikter. Forskare från CTF stod för det vetenskapliga perspektivet och presenterade ett nytt sätt att mäta innovation.
Tjänsteinnovationsdagen inleddes av Per Kristensson, föreståndare vid CTF, och Martin Grimberg Löfgren, prefekt vid Handelshögskolan, som kort presenterade respektive verksamheter och syftet med dagen.
- Tjänsteinnovationsdagen är ett återkommande event som vi arrangerar tillsammans med olika samarbetspartners för att lyfta aktuella frågor tillsammans med olika aktörer och för att sprida vår forskning, sa Per Kristensson, föreståndare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning.
Martin Grimberg Löfgren, prefekt vid Handelshögskolan, pratade om vikten av samverkan och rätt kompetens hos medarbetare och avslutade med orden ”Kunskap är inget värd utan förmågan att kunna använda den”.
Vikten av användarperspektivet
Forskarna Jenny Karlsson och Kaisa Koskela-Huotari gav en övergripande bild av innovation och vikten av att fokusera på kunden, användaren, patienten eller samhällsmedborgaren vid innovationsarbete.
- Genom att skapa förståelse för kundens värdeskapande processer, det vill säga vilket värde innovationen har för användaren och vad produkten eller tjänsten faktiskt gör för kunden, kan företag och organisationer utveckla innovationer som leder till ökad attraktionskraft och konkurrenskraft, sa Jenny Karlsson.
Lisa Henriksson, business change manager vid Ikea Group, delade med sig av sina erfarenheter från de senaste fyra åren i ett projekt som syftar till att hitta en lösning för textilåtervinning inom Ikea.
- Genom att byta ett internt fokus på material till att fråga vad kunderna, ”de många människorna”, vill har vi fått viktig kunskap, nya insikter och verktyg som vi nu kan använda i vårt fortsatta arbete med att skapa en global lösning för textilåtervinning inom Ikea. Vi är bara i början, det mesta är ogjort - underbara framtid!
Marija Borenius, enhetschef Konsumentupplysningen vid Konsumentverket, gav en insyn i hur det är att vara konsument i dagens samhälle där missnöjda konsumenter är vanligt återkommande.
- Globalisering och digitalisering påverkar dagens konsumtion, sättet vi handlar och läser olika avtal. Det är svårt att vara konsument i dag och därför är det viktigt att som företag göra sitt yttersta för att underlätta för konsumenten.
Att mäta innovation
För att veta om vi lyckas med innovation måste vi mäta innovation. Eftersom det finns olika sätt att se på innovation behöver vi också använda olika sätt att mäta menade Johan Netz, som skickade med en uppmaning:
- Glöm inte användarperspektivet när ni mäter innovation.
Forskarna Lars Witell och Per Kristensson presenterade Svenskt innovationsindex, ett nytt index som mäter innovation ur ett kundperspektiv och som utvecklats av forskare vid CTF, Resultatet av 2018 års mätning visar att Ikea är det mest innovativa företaget på den svenska marknaden. På en andra och tredje plats finns MTR Express respektive Netflix. Säkerhet är den bransch som kunderna upplever som mest innovativ. Förändringar i företags erbjudande och kundmiljön, till exempel hur butiken eller webbsidan ser ut, är faktorer som driver kunders uppfattning av innovation.
- Svenskt innovationsindex är ett nytt sätt att mäta och ett komplement till andra traditionella mätningar. Det bidrar till att ge en helhetsbild kring innovationsarbete och hur man lyckas med innovation. Det nya indexet gör det möjligt att följa utvecklingen och resultatet av satsningar på innovation ur ett kundperspektiv, sa Per Kristensson. Här i dag har vi presenterat resultatet av vår första mätning och vi är spända på att se hur 2019 års resultat blir.
Tioårig forskning kring tjänsteinnovation presenteras i ny bok
Forskaren Peter Magnusson presenterade den nya boken ”Service Innovation for Sustainable Business: Stimulating, Realizing and Capturing the value from service innovation”. Boken är ett resultat av forskningsarbetet inom CTF:s tioåriga forskningsprofil "Tjänsteinnovation för hållbara affärer” och riktar sig till yrkesverksamma med intresse för tjänsteinnovation och hållbar affärsutveckling.
Tjänsteinnovationsdagen 2019 var den tredje i ordningen och i år stod CTF värd i samarbete med Handelshögskolan. Seminariet är en aktivitet inom forskningsprofilen ”Tjänsteinnovation för hållbara affärer” som bedrivs vid CTF under 2011-2019 med stöd från KK-stiftelsen, Karlstads universitet, Ikea, Ericsson, Volvo, Löfbergs, Ica, Stamford och Valmet.