Hitta rätt metod med tjänsteutvecklingskompass
2014-08-26Tjänstefiering har på senare år blivit ett av de hetaste begreppen inom tjänsteforskning och tjänsteutveckling, speciellt bland tillverkande företag. Förr eller senare upptäcker dock dessa företag att deras befintliga utvecklingsmetoder, och verktyg inte klarar av de speciella krav som ställs vid tjänsteutveckling.
- Det finns mängder av metoder och verktyg som är anpassade för att utveckla tjänster, svårigheten har varit att hitta dem och förstå hur och när de skall användas; det har alltså funnits ett behov av någon typ av sammanställning. Detta har vi skapat genom Servdit, säger Peter Magnusson.
Servdit är ett webbaserat verktyg där användaren får en översikt på olika metoder som finns rörande tjänster. I den nuvarande versionen finns ett 30-tal olika metoder kort beskrivna. Verktyget vänder sig i första hand till dem som arbetar med att utveckla tjänster.
- En utgångspunkt för vårt arbete har varit att kategorisera metoderna beroende på vad som skall göras. Det är viktigt att förstå att metoderna endast är beskrivna i avseende att introducera läsaren till en metod, inte ge en fullständig redogörelse. Tanken är att verktyget skall vara dynamiskt där ytterligare metoder succesivt läggs in, säger Peter Magnusson.
Verktyget är framtaget av Peter Magnusson, docent i företagsekonomi, och Johan Netz, doktorand i företagsekonomi, inom ramen för det Vinnova-finansierade forskningsprojektet Flexkraft samt inom forskningsprofilen SISB, Service Innovation for Sustainable Business, som bland annat finansieras av KK-stiftelsen. Läs mer och testa verktyget på
ctf.kau.se/servdit
Kontakt
Peter Magnusson, docent i företagsekonomi, 054-700 21 32, peter.magnusson@kau.se
Johan Netz, doktorand i företagsekonomi, 054-700 25 41, johan.netz@kau.se