Hallå där Poja Shams...
2017-06-09... lektor i företagsekonomi och ansvarig för CTF Consumer Lab. Ordet forskningslabb kopplas ofta ihop med vita labbrockar, mikroskop och provrör. Hur ser det ut i CTF:s forskningslabb?
– Vårt labb är utrustat med olika typer av teknisk utrustning som till exempel Eye-tracking glasögon, aktivitetsarmband och en doftmaskin. Vi samarbetar med bland andra Tobii Technology som också involverar oss i utvecklingsprocessen för ny utrustning.
Vilken typ av forskning bedrivs i labbet?
– Labbet används främst inom vår konsumentforskning där vi studerar människors upplevelser och beteenden vid olika typer av köpsituationer genom att mäta bland annat ögonrörelser, stress och hjärnvågor. Vårt huvudsakliga fokus har varit att mäta ögonrörelser med hjälp av Eye-tracking i dagligvarukontext, till exempel för att se hur olika typer av förpackningar och deras placering i butikshyllan påverkar kunder och deras köpbeslut. En av våra senaste studier handlar om hur restaurangpersonalens utseende påverkar kunders matbeställning.
Hur kan forskningen användas?
– Våra studier har gett oss en insyn i kunders beslutsfattande och en djupare förståelse för de bakomliggande processer som omedvetet används för att fatta komplexa beslut. Vår forskning kan användas för att få bättre förståelse och mer kunskap om hur man kan skapa bättre kundupplevelser och utforma produkter, tjänster och miljöer som uppfyller kunders behov och önskemål. Det kan handla om förbättringar i butiksmiljön som minskar stress och irritation och förenklar kundens "resa" genom butiken. Något som till exempel fysiska butiker kan ha stor användning av i sin konkurrens med näthandeln.
Vad arbetar ni med just nu?
– Just nu arbetar jag och Anders Gustafsson, professor i företagsekonomi vid CTF, med att testa och implementera utrustning som mäter hjärnaktivitet, Elektroencefalografi, för att studera undermedvetna upplevelser. Vi har också testat Galvanic skin response där vi mäter mikrosvettningar på huden som indikatorer för upphetsning. Med dessa två metoder kan vi mäta hur omedvetna upplevelser, känslor och tankar påverkar kundupplevelser och köpbeslut.
– Vi har också påbörjat ett nytt samarbete där vi ska ta fram metoder för att mäta känslotillstånd på avstånd med hjälp av kameror som kartlägger kunders ansiktsuttryck och ögonriktning. Metoden kan användas för att automatiskt samla in stora mängder data som visar kundernas upplevda känslotillstånd i förhållande till vad de uppmärksammat och upplevt i butiken. Ett spännande arbete och en metod som kan komma att revolutionera framtida datainsamling. Vi arbetar också med ett experiment, i samarbete med forskare vid Florida State University, som handlar om hur dofter påverkar kunders sinnestillstånd och uppmärksamhet.