Hallå där Johan Högberg, doktorand i psykologi…
2018-09-04... Vad handlar din forskning om?
- Jag forskar om digitalisering och hur företag kan använda sig av spelifiering, Gamification, i fysiska butiker. Jag tittar på om det är möjligt att använda appar med olika spelelement för att påverka köpbeslut i butik samt om det går att skapa positiva kundupplevelser som gör kunderna mer lojala till butiken.
Hur kan dina forskningsresultat användas?
- I dag använder 90 procent av kunder smarta mobiltelefoner under sitt butiksbesök så det finns en stor potential att använda spelifierade appar i marknadsföringssyfte. Det har gjort spelifiering till ett hett område som många företag fått upp ögonen för. Tyvärr lever inte alltid löften om spelifieringens potential upp till förväntningarna. Jag hoppas att min forskning ska bidra till att skapa mer kunskap om när spelifieringen kan vara ett effektivt marknadsföringsverktyg.
Har du några forskningsresultat som du kan dela med dig av?
- Det finns forskning inom psykologin som visar att om man måste kämpa lite extra för en belöning värdesätts den högre. Jag har tittat på om denna psykologiska mekanism kan användas vid spelifiering. I studien fick en grupp kunder få tillgång till ett speciellt erbjudande, men först efter de genomfört en quiz. En kontrollgrupp fick samma erbjudande, dock utan att behöva genomföra quizen. Det förväntade resultatet var att de som genomförde quizen skulle nyttja erbjudandet i högre grad, men så blev inte fallet utan de kunder som inte gjorde quizen nyttjade erbjudandet mest. Det här är ett exempel på när spelifiering inte fungerar som planerat.
Läs mer om studien här: Gamified in-store mobile marketing: The mixed effect of gamified point-of-purchase advertising
Johan Högberg är doktorand vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet och planerar att försvara sin doktorsavhandling i psykologi under hösten 2019.