Framtidens välfärdstjänster i fokus
2015-12-17Representanter från världsledande verksamheter, forskare, lärare, konsulter och politiker var inbjudna till Karlstad CCC den 2-3 december för att prata om hur vi kan utveckla framtidens välfärdstjänster. Kraven på både tjänster och leverantörer blir allt högre och oavsett om användaren kallas kund, medborgare, kommuninvånare eller patient så är det upplevelsen som gör skillnad. Att kunna erbjuda tjänster som utgår från användarens behov blir allt viktigare. Hur hänger vi med i utvecklingen?
Konferensen kretsade kring begrepp som digitalisering, tjänsteinnovation, tjänstedesign och kollaborativ ekonomi. Deltagarna uppmanades att våga testa, våga misslyckas och involvera användarna tidigt i sitt arbete med att hitta nya arbetssätt och utveckla bättre välfärdstjänster. Och som forskaren Per Kristensson, CTF, uttryckte i sin föreläsning
- Det handlar inte om tjänsten eller produkten i sig utan vad den gör, det vill säga vilket värde den har för användaren.
Lorna Ross, Mayo Clinic Center for Innovation, USA, delade med sig av allmänna insikter och lärdomar kring deras arbete med tjänstedesign och tjänsteinnovation inom vården.
- Som innovatör förväntas man skapa nya saker som man kan visa upp, inte ta bort sånt som inte fungerar, sa Lorna Ross och sitt arbete med att utveckla nya tjänster vid Mayo Clinic som är en pionjär inom vårdområdet genom sitt fokus på tjänstedesign och patientupplevelser.
Forskaren Johan Quist, CTF, tog hjälp av blå snören och frivilliga i publiken för att demonstrera möten mellan medborgare och systemet. Han pratade om "Blinda fläckar och organisatoriska mellanrum" något som många medborgare stött på i sin kontakt med sjukvården eller myndigheter som till exempel Skatteverket och Försäkringskassan.
Folk fick tårar i ögonen när Ole Kassow visade bilder på lyckliga pensionärer med vind i håret.
- Cykling utan ålder handlar mer om att den vanliga medborgarens önskan att förändra och berika livet för någon annan. Det handlar om att skapa relationer mellan människor, säger entreprenören Ole Kassow om projektet där frivilliga cyklister ger äldre möjligheten att känna vinden i håret. Projektet startade i Danmark 2012 men har nu spridits över hela världen och inte bara till äldre utan även till andra grupper i samhället.
- Befria välfärdsdatan! sa Sofia Svantesson, Ocean Observation, i sitt samtal om digitaliseringens möjligheter där hon pratade om vilka oändliga möjligheter vi har i dagens samhälle med all data. Frågan är vad vi ska göra av den - hur kan vi skapa en innovativ och digitaliserad framtid?
Forskarna Per Skålén och Peter Magnusson från CTF pratade om användadriven innovation i sitt forskningsprojekt som bedrivs tillsammans med personal och patienter från Landstinget i Värmland där de utvecklar en metodik för idégenerering och implementering av innovationer i primärvården. Peter Magnusson fick också ta emot Service Academy Award som delades ut av CTF och MTC, Marknadstekniskt centrum. Stipendiet på 10 000 kr är en gåva från MTC och tilldelas en framstående tjänsteforskare vid CTF.
IT-gurun Joakim Jardenberg visade många goda exempel på vad all tillgång till data kan leda till och uppmanade alla att ta internet och den tekniska utvecklingen på allvar.
- Det finns saker som är viktigare än internet, men alla frågor vinns eller förloras med hjälp av internet, sa Joakim.
Experio Lab och partners bjöd på en interaktiv demoshop där deltagarna fick prova innovativa vård- och hälsotjänster. I samband med konferensen bedrevs också Psyklabbet - en kreativ worskhop som samlade ett 20-tal personer för att tillsammans skapa nya koncept för att förbättra psykisk ohälsa bland unga.
Service Convention Sweden 2015 är över för den här gången men kommer tillbaka nästa år. Håll dig uppdaterad om konferensen via serviceconventionsweden.se.
Om Service Convention Sweden
Detta var andra året i rad som konferensen arrangerades. I år fylldes Sola salen på Karlstad CCC till bredden med drygt 200 deltagare. Moderator var författaren och kulturjournalisten Johanna Koljonen. Bakom Service Convention Sweden står CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, Landstinget i Värmland, Karlstads kommun och Visit Karlstad AB.