Forskning på Youtube
2012-05-07Hallå där Anders Gustafsson, professor vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. Du har valt att visa upp exempel på CTFs forskning via filmklipp på Youtube, varför då?
- För ett tag sedan fick jag en utmaning av reklambyrån Ord & Bild som sa "vi ser att ni har en hemsida full med information, men vi vet ändå inte vad det är ni gör." Detta har legat och gnagt i bakhuvudet på mig. För ett tag sen fick veta att vi har en duktig filmare här på universitetet, Martin Lindkvist, och då blev det självklart för mig att vi skulle göra filmklipp på de experiment som vi håller på med just nu.
Vad är det ni vill visa?
- Tanken är att vi ska konkretisera den forskning som vi gör tillsammans med olika företag för att den ska bli mer lättåtkomlig. Det är också ett sätt att visa upp våra samarbeten med olika företag och studenter.
Vad är det för typ av experiment?
- Det ena handlar om hur musik påverkar oss och är gjort tillsammans med Musicpartner på träningsanläggningen Sats i Karlstad. Vårt andra experiment är genomfört hos Ica Maxi på Bergvik i Karlstad tillsammans med Tobii Technologies. Där har vi med hjälp av eye-tracking-glasögon, som mäter hur länge och vart ögat tittar, undersökt om kunderna uppfattar de bildskärmar som finns placerade i butiken.
Har ni fått någon respons på filmerna än?
- Ja, hittills har vi fått bara positiv respons. Vi har haft 130 unika personer som sett filmerna på mindre än ett dygn och filmerna sprids på twitter och andra medier.
Finns det planer på fler filmklipp?
- Ja, eftersom vi fått så bra respons så funderar vi faktiskt på att återskapa några av våra experiment som genomfördes under förra året tillsammans med Ikea och Stadium i Karlstad. Så håll utkik på vår kanal på Youtube.
Se filmklippen här

