Faller du för säljknepen?
2013-09-26Du står i en butik och provar en snygg men allt för dyr tröja som du inte planerat att köpa och egentligen inte behöver. Säljaren kommer fram till dig och säger att det är en perfekt färg och passform för dig. Dessutom är det den sista som finns kvar i den storleken. Vad gör du?
- Vi vill gärna se oss själva som förnuftiga varelser som noggrant planerar våra inköp och som är svåra att manipulera. Forskning visar att så inte är fallet. Få av våra inköp är rationella. Smicker är ett sätt att få oss att köpa en vara som vi inte planerat att köpa, säger Per Kristensson, professor i konsumentpsykologi vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet.
Det finns en mängd psykologiska övertalningsmekanismer som idag redan används eller som kommer att användas i framtiden.
Läs mer på Råd & Rön.
Källa: Råd & Rön och Per Kristensson, professor i konsumentpsykologi