Ett ögonblick Tore Strandvik ...
2012-06-26... professor i marknadsföring vid Hanken, Svenska handelshögskolan i Helsingfors. Du har utnämt till hedersdoktor vid Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT på Karlstads universitet. Hur känns det?
- Jag känner mig väldigt ödmjukt hedrad över att ha blivit utsedd till hedersdoktor vid Karlstads universitet. CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, har varit som mitt andra professionella hem de senaste 20 åren.
Kan du berätta om din relation med CTF?
- Jag har varit här i många olika roller: föreläsare, forskare, vikarierande vetenskaplig föreståndare, styrelsemedlem, medlem i referensgrupper för forskningsprojekt och som konferensdeltagare. Det är alltid trevligt och stimulerande att komma på besök, dels för att stämningen är så god och att jag har upplevt genuin entusiasm och samhörighet. Vi har i mångt och mycket sett CTF och Karlstads universitet som en rollmodell när vi utvecklat vårt eget forskningsinstitut i marknadsföring, CERS Centre for Relationship Marketing and Service Management på Hanken i Finland.
Vad forskare du om?
- Min forskning handlar om allt från hur kunder upplever kritiska händelser i olika tjänstesammanhang, hur kundrelationer uppstår och avslutas och hur företags image uppstår, till hur företagsledare tänker och vilken logik de använder när de leder sina företag.
Vad kännetecknar dig som forskare?
- Jag strävar efter att hela tiden utveckla nya synsätt och perspektiv så att existerande föreställningar utmanas och alternativa perspektiv tas fram. Jag har alltid tyckt att det är speciellt stimulerande att få staka ut nya rutter, att vara upptäcktsresande på min forskningsarena. Influensen har nog kommit från den speciella skolbildning, den så kallade Nordiska skolan inom tjänsteforskning, som min kollega vid Hanken professor Christian Grönroos och professor Evert Gummesson, Stockholms universitet, varit initiativtagare till. Det har på det sättet varit legitimt att syssla med den här typen av forskning, vilket nog inte skulle vara möjligt på väldigt många andra ställen än just i Sverige och Finland. Jag tror, och hoppas, att min forsking har stimulerat många att tänka, och tänka om, både inom forskningsvärlden och bland praktiker.
Tore Strandvik har varit verksam vid Hanken Svenska Handelshögskolan i Helsingfors i drygt 30 år. Han började som lärare 1981 och 1994 tog har sin doktorsexamen där. Samma år var han med och grundade forskningsinstitutet CERS, Centre for Relationship Marketing and Service Management. Tore Strandvik var forskningsinstitutets första direktör under sex år. Han var också marknadsföringsinstitutionens prefekt under en treårsperiod. Tore Strandvik utnänmdes till International Fellow vid CTF 2006.

