Ett ögonblick Anders Gustafsson...
2014-02-10…professor i företagsekonomi vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. En av dina artiklar har blivit utnämnd till 2013 "must read" av MSI, Marketing Science Institute. Hur känns det?
- Tack det känns jättebra! Utnämningen innebär att MSI rekommenderar chefer i näringslivet att läsa artikeln. Ett kvitto på att vår forskning är viktig för praktiker.
Vad handlar artikeln om?
- Företag har generellt svårt att bygga en verksamhet som har stor variation i sin efterfrågan eftersom det får så stora konsekvenser för vilken kapacitet som ska finnas tillgänglig vid olika tidpunkter; tänk rusning kontra stiltje och hur företag ska förutse det. I den här artikeln ger vi praktiska tips hur företag kan förutse kundernas konsumtionsmönster samt hur de kan hantera kassaflöden. Fokus ligger på att minska variationen i de totala intäkterna och öka vinsten över tid genom att ha en bättre mix av kunder. Artikeln är till stor del baserad på data från en av CTFs samarbetspartners.
Vad är MSI?
- Marketing Science Institute, MSI, är en mycket välkänd och respekterad organisation i USA. Dess syfte är att fungera som en bro mellan akademi och näringsliv. Deras lista med prioriterade områden styr stora delar av den forskning som sker inom marknadsföringsområdet i USA. Eftersom vår verksamhet på CTF bygger på att utveckla svenskt näringsliv känns uppmärksamheten runt artikeln i USA extra bra och visar att vi är på rätt spår.
Titeln på artikeln är “Relationship Characteristics and Cash Flow Variability: Implications for Satisfaction, Loyalty and Customer Portfolio Management” och den är skriven av Anders Gustafsson och forskarna Crina Tarasi, Central Michigan University, Ruth Bolton och Beth Walker, båda från Arizona State University. Artikeln är publicerad i majnumret 2013 av den vetenskapliga journalen Journal of Service Research. Fram till och med den 25 februari kan hela artikeln läsas här.