Erik Wästlund ny docent i psykologi vid Karlstads universitet
2016-04-25Erik Wästlund har befordrats till oavlönad docent i psykologi vid Karlstads universitet. I sin forskning fokuserar han på beslutsfattande och konsumentbeteenden och till sin hjälp använder han eye-tracking. Hans forskning har uppmärksammats både nationellt och internationellt, bland annat uppmärksammades hans studier om hur vi tar till oss text via papper vs skärm i Scientific American och i mitten på mars pratade han om den så kallade "Sunnedollarn" i tv-rutan.
- I grund och botten handlar min forskning om beslutsfattande och om vad som påverkar oss människor när vi gör våra val. Eftersom väldigt många aktiviteter innefattar någon form av val kan resultaten av min forskning användas inom så vitt skilda fält som design av webbsidor till design av butiker, men också till design av hjälpmedel för funktionsnedsatta. I samtliga fall handlar det om att underlätta för individen att hitta och ta till sig information som kan vara till nytta. Mycket av min forskning bygger på ögonspårning, så kallad eye-tracking. Det spännande med just denna typ av teknik är att vi kan lära oss vad i omgivningen som fångar någons uppmärksamhet och som därmed kan påverka beslutsfattandet. Det mest överraskande med dessa studier är hur lite av allt som händer i en butik som kunder faktiskt noterar under ett besök, säger Erik Wästlund.
Fokus på handeln
I slutet av förra året släpptes rapporten "Beslutsfattande i butik - seendets och uppmärksamhetens begränsningar och betydelse" från HUR, Handelns utvecklingsråd, med just denna typ av forskning. I projektet har forskarna följt konsumenternas väg genom butiken med hjälp av eye-tracking, som registrerar personens ögonrörelser. Genom dessa mätningar har forskarna i detalj kunnat följa var kunderna tittar, vad de uppmärksammar och hur det påverkar deras beslut.
Förutom eye-tracking så använder Erik Wästlund även andra typer av teknik i sin forskning; Ibeacon, Gamification och Oculus rift. Olika typer av teknik som kan användas för att skapa nya och bättre kundupplevelser samt nya sätt för butiker att interagera med sina kunder.
Ett exempel på denna typ av forskning bedrivs tillsammans med företaget Stamford och handlar om utveckling av nya mobila lösningar med hjälp av Ibeacon. Genom tekniken kan kunder få relevant information och speciella erbjudanden skickade till sin mobiltelefon utifrån sin position i butiken. I projektet tittar man också på hur man kan kombinera Ibeacon-tekniken med gamification, klassiska spelmoment.
Forskning om papper vs skärm internationellt uppmärksammad
Hans forskning om hur vi människor tar till oss text elektroniskt, via läsplattor eller en dataskärm, och vilka problem som finns i samband med det, uppmärksammades internationellt i New York Times, Wired och Scientific American under 2014. Studierna bygger på hans doktorsavhandling "Experimental studies of human-computer interaction: Working memory and mental workload in complex cognition" (2007) som handlar om hur vi tar till oss text som vi läser via paper eller skärm. Studierna visade att informationsdesign och sid-layout är helt avgörande för hur lätt eller svårt det är för en läsare att till sig information.
Forskare och företagare
Erik Wästlund är också vd och en av grundarna till EyeGo, ett företag som utvecklat ett system för att köra och styra en rullstol med ögonen. Systemet bygger på en dataskärm med ett eye-tracking system och med hjälp av tekniken kan funktionsnedsatta förflytta och kommunicera med omvärlden.