Effekter av prova-på-kampanj inom kollektivtrafik studeras
2014-11-17I en aktuell kampanj, som drivs av Värmlandstrafik, erbjuds personer som uppfyller en viss profil att under två veckors tid resa kollektivt gratis. Frida Skarin, doktorand vid Samot, följer arbetet för att se vilka effekter den har.
Prova-på-kampanjen är en insats för att få fler personer, som idag gör merparten av sina resor med bil, att välja att resa kollektivt framför bilen samt en del i satsningen på ett hållbart framtida samhälle.
Detta är frågor som forskargruppen Samot, The Service and Market Oriented Transport Research Group, har stort intresse av. Frida Skarin ska i samarbete med Värmlandstrafik studera vilka effekter prova-på-kampanjen har. Får den fler att resa kollektivt, hur påverkar omställningen välbefinnandet och vilka effekter har kampanjen på kort- och långsikt?
- Vi kommer att studera deltagarnas motivationsfaktorer, mål och strategier. Vi vill lära oss mer om varför de väljer att nappa på erbjudandet, vilka mål de sätter upp och vilka strategier de använder för att nå målen. Ett mål skulle kunna vara att åka kollektivt på måndagar och ett annat att helt lämna bilen och åka kollektivt hela veckan. Alla mål är intressanta. Vi kommer att ställa frågor i samband med att deltagarna aktiverar sitt prova-på-kort och efter en tids användning. Vi vill veta hur man upplever resorna, vilka faktiska förändringar man gör och hur länge de håller i sig, berättar Frida Skarin.